۷۰ درصد پیوندشدگان مغز استخوان می توانند زندگی عادی داشته باشند

دکتر اردشیر قوام زاده روز یکشنبه در نشست خبری روز جهانی مبارزه با سرطان افزود: اوایل انقلاب هفت درصد بیماران سرطان خون حاد زنده می ماندند و الان براثر پیوند مغز استخوان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد زندگی معمولی می کنند که پیشرفت بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به اینکه سرطان انواع مختلفی دارد، تصریح کرد: برخی سرطان ها کاملا درمان می شوند و برخی دیگر هم حدود ۱۰ درصد درمان می شوند.

قوام زاده، شایع ترین سرطان در ایران را معده و مری اعلام کرد و اظهار داشت: خوشبختانه تعداد این سرطان ها در کشور مقداری کاهش یافته است.

ورزش از سرطان جلوگیری می کند

وی بر تاکید بر ضرورت فعالیت های فیزیکی گفت: ورزش، نخوردن نمک، الکل و پرهیز از مصرف تریاک از سرطان جلوگیری می کند. مصرف سبزی کمک فراوانی در پیشگیری از این بیماری می می کند.

رییس انجمن پیوند مغز استخوان با اشاره به اینکه مصرف بی رویه نمک برای سلامتی بسیار مضر و حتی از الکل مضرتر است، گفت: سیگار و تریاک از عوامل بروز سرطان هستند و از مصرف بی رویه چربی و نمک هم باید پرهیز شود.

قوام زاده در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوا در شیوع سرطان ریه نقش دارد؟ گفت: این موضوع صحیح است، البه عوامل دیگری در بروز سرطان نقش دارند.

وی تاکید کرد : برای رشد مناسب میوه ها از سم و کود شیمیایی استفاده می شود که می تواند سرطان زا باشند؛ لذا تمام مواد غذایی مورد استفاده مانند میوه ها، شیر و آب معدنی باید تحت کنترل دقیق باشند.

دستمزد پزشکان باید ترمیم شود

رییس انجمن پیوند مغز استخوان اظهار داشت: دستمزد پزشکان باید ترمیم پیدا کند و اگر این کار انجام نگیرد وضعیت نامطلوبی ایجاد می شود.

وی گفت: به نسبت پیشرفت های حوزه پزشکی، دستمزد این افراد بسیار پایین است و به عبارتی دستمزد پزشکان در ایران پایین ترین دستمزد منطقه است.

قوام زاده درباره پیشرفت های پزشکی در کشور گفت: پزشکی ما از کشور کانادا بالاتر است. وضعیت درمان بیماران در ایران بهتر از انگلیس است؛ مگر اینکه در کشور انگلیس افراد به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند.

 منبع:ایرنا 
 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا