دورشدن سیاره گریزپای منظومه شمسی از خورشید

عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا در خصوص مهمترین پدیده های نجومی بهمن ماه، اظهار کرد: پنجم بهمن ماه سیاره تیر یا عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی قرار خواهد گرفت و فرصت خوبی برای رصد این سیاره نزدیک به خورشید فراهم می‌شود.

وی گفت: عطارد نزدیکترین سیاره در حال گردش به دور خورشید است که همراه با سیاره ناهید یا زهره جزء سیاره های داخلی منظومه خورشیدی است که بین زمین و خورشید قرار دارند.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان در توضیح پدیده بیشترین کشیدگی سیاره، تصریح کرد: در حالت عادی این دو سیاره خیلی از خورشید فاصله نمی گیرند و شرایط رصدی آنها فراهم نیست. در تاریخ پنجم بهمن ماه عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی و بیشترین فاصله خود با خورشید قرار می‌گیرد.

مرادی افزود: سیارات منظومه خورشیدی به دو دسته داخلی (بین زمین و خورشید که نزدیک به خورشید به دور آن می‌گردند) و خارجی (سیاره هایی که دور  از خورشید به دور آن می گردند) تقسیم می شوند که زهره و عطارد سیارات داخلی و مشتری، کیوان یا زحل، اورانوس، نپتون و پلوتون سیاره های خارجی هستند.

وی با بیان اینکه سیارات خارجی در مدار گردش خود، گاهی در حالت مقابله قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: این اتفاق برای سیارات داخلی نمی افتد و در واقع سیارات داخلی زیاد در آسمان ارتفاع نمی‌گیرند.

پنجم بهمن ماه؛ عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی

این پژوهشگر نجوم گفت: سیاره عطارد در تاریخ پنجم بهمن ماه، بعد از غروب خورشید تا ساعاتی در افق غرب قابل رصد است و علاقه مندان به رصد این سیاره می توانند در حالت افق غرب باز در نقطه ای که خورشید غروب می کند این سیاره را مشاهده کنند.

مرادی با بیان اینکه این سیاره عطارد که به سیاره گریزپای منظومه شمسی هر ۸۸ روز یک بار به دور خورشید دور می زند، تصریح کرد: هرچه اجرام به خورشید نزدیکتر باشند حرکت مداری آنها به دور خورشید تندتر است که این خاصیت براساس نیرویی در فیزیک است. اگر حرکت تند نباشد، سیاره در نهایت جذب خورشید می شود و سقوط می کند، اما با حرکت تند سیاره نیروی گریز از مرکز ایجاد می شود و سیاره به صورت پایدار در مدار خود، به دور خورشید می ماند.

وی توضیح داد: هرچه سیارات از خورشید دورتر می شوند، حرکت آنها به دور خورشید کندتر می شود، زیرا از میدان گرانش خورشید دورتر می شوند و برای ثابت ماندن در مدار گردش خورشید نباید حرکت تندی داشته باشند.

این پژوهشگر نجوم افزود: برای مثال حرکت زمین به دور خورشید یکسال یا ۳۶۵ روز به طول می انجامد، اگر زمین تندتر حرکت می کرد از خورشید دور می شد و اگر کندتر حرکت می کرد، سقوط می کرد و جذب خورشید می شد.

مرادی همچنین گفت: سیاره عطارد جو ندارد و از این رو، سطح دما در روزها و شب های آن با اختلاف بالایی همراه است. روزها بسیار داغ و شب ها بسیار سرد است، زیرا به دلیل نبود جو اطراف سیاره، دمای هوا در سطح سیاره باقی نمی ماند. از سوی دیگر در سطح عطارد به دلیل نبود جو، حفره های بسیاری که ناشی از برخورد شهاب سنگ ها است، وجود دارد و این سیاره ظاهری شبیه به ماه دارد.

هفتم بهمن ماه؛ اختفای خراشان ماه و خوشه ستاره ای باز M۳۵

وی دیگر رویداد نجومی این هفته را پدیده اختفای خراشان ماه و خوشه ستاره ای باز M۳۵ اعلام کرد و گفت: هفتم بهمن ماه در ساعت ۴:۲۲ بامداد، این پدیده قابل رصد است.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان با تاکید براینکه پدیده اختفا، رویدادی مختص منجمان حرفه ای است، اظهار کرد: اختفا، زمانی رخ می دهد که یک جرم از روبروی جرم دیگری در آسمان در راستای دید ما عبور کند و برای لحظات جرم زیرین مشاهده نشود. اختفای خراشان به ابزار رصدی دقیق نیاز دارد و در این پدیده یک جرم آسمانی از حاشیه لبه ماه عبور می کند و در این حالت گاهی جرم پنهان و گاهی آشکار می شود.

مرادی با بیان اینکه خوشه های ستاره ای به تعداد زیادی از ستارگان که از یک سحابی بزرگ متولد شده اند، گفته می شود، خاطرنشان کرد: اگر خوشه ستاره ای به شکل کروی باشد، خوشه ستاره ای بسته و اگر در حالت منظم نباشد، به آن خوشه ستاره ای باز می گوییم.

وی در توضیح خوشه ستاره ای باز M۳۵، گفت: در صورت فلکی دو پیکر یا جوزا قرار گرفته و در فاصله ۲۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد که بین ۱۶۰۰ تا ۳۲۰۰ برابر جرم خورشید در آن جای می گیرد.

هشتم بهمن ماه؛ ملاقات ماه و ستاره درخشان پولوکس

این پژوهشگر نجوم همچنین خاطرنشان کرد: هشتم بهمن در ساعت ۱۸:۴۵ ماه در کنار ستاره پولوکس قرار می گیرد. پولوکس ستاره ای درخشان از صورت فلکی جوزا یا دو پیکر است که این صورت فلکی متناظر با طالع خرداد است.

وی در توضیح این ستاره، گفت: پولوکس ستاره ای طلایی رنگ مایل به نارنجی در کنار دوقلوی آسمانی مایل به آبی‌اش، «کاستور» است. دمای آن بسیار بالا است و ۳۴ سال نوری با ما فاصله دارد. جرم آن دو برابر جرم خورشید و قطرش ۹ برابر خورشید است. پولوکس سی برابر خورشید در نور مرئی درخشندگی دارد.

مرادی با بیان اینکه در اطراف پولوکس یک سیاره فراخورشیدی در حال گردش است، تصریح کرد: نکته جالب در خصوص این ستاره این است که در اطراف آن سیاره ای با حداقل دو و سه دهم جرم مشتری در حال گردش است که دوره تناوب آن ۵۹۰ روز است.