آکادمی رانندگان فراری برای نخستین بار یک راننده‌ی زن را به خدمت گرفت

فراری با ۷۰ سال سابقه‌ی حضور در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول ۱ باثبات‌ترین تیم این رقابت‌هاست. اگرچه «ماریا ترزا د فیلیپیس» (Maria Teresa de Filippis‎) به‌عنوان پیشگام حضور زنان، از سال ۱۹۵۸ در این رقابت‌ها شرکت می‌کرد، اما تاکنون هیچ راننده‌ی زنی در تیم فراری یا آکادمی رانندگان این شرکت فعالیت نداشته است. اکنون «مایا ویگ» (Maya Weug) راننده‌ی ۱۶ ساله پس از یک فرآیند دقیق و هشت ماهه با پشتبانی کمیسیون زنان فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) برای پیوستن به برنامه‌ی رانندگان مستعد جوان تیم اسکودریا فراری انتخاب شده است.

ویگ در حقیقت برنده‌ی برنامه‌ی ابتکاری «دختران در پیست» (Girls On Track) فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی است که کمی پیش از آغاز فصل ۲۰۲۰ مسابقات F1 آغاز شده است. طرحی که بخشی از فعالیت‌های FIA با برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای تنوع جنسیتی است. به گفته‌ی FIA «در این همکاری هر دو طرف متعهد به یک برنامه‌ی چهار ساله هستند و در نتیجه دو راننده برای یک دوره مسابقات قهرمانی فرمول ۴ FIA به تیم فراری می‌پیوندند.»

اگرچه وجود تنها دو دختر برای یک فصل در F4 منطقه‌ای، که پایین‌ترین رده‌ی مسابقات در اروپا به شمار می‌رود، برای ایجاد تعادل جنسیتی در رقابت‌های اتومبیل‌رانی بسیار کم است، اما آکادمی رانندگان فراری (FDA) بستر مطلوبی برای رشد رانندگان است و پیش از این هم دو راننده‌ی فعلی مسابقات FIA را پشتیبانی کرده است. «لنس استرول» (Lance Stroll) که اکنون برای تیم F1 استون مارتین مسابقه می‌دهد و «گوانیو ژو» (Guanyu Zhou) که در نهایت راهی آکادمی رنو شد.

از سویی تا کنون فقط تعداد کمی از زنان فرصت حضور در رقابت‌های FIA را پیدا کرده‌اند. به «بیتسکه ویسر» (Beitske Visser) فرصت بسیار محدودی در تیم نوجوانان رد بول داده شد، «مارتا گارسیا» (Marta Garcia) یک فصل در F4 اسپانیا برای رنو مسابقه داد و «جیمی چادویک» (Jamie Chadwick) هم‌اکنون بخشی از برنامه‌‌ی سنین پایین تیم ویلیامز است. «سیمونا د سیلوسترو» (Simona de Silvestro) و «تاتیانا کالدرون» (Tatiana Calderon) هر دو به‌عنوان رانندگان رو به رشد به سائوبر (که اکنون با نام آلفا رومئو شناخته می‌شود) پیوستند و «سوزی ولف» (Susie Wolff) و «ماریا دی ویلوتا» (Maria de Villota) رانندگان آزمون حرفه‌ای به ترتیب در تیم‌های ویلیامز و ماروسیا بودند.

با وجود آنکه هم‌اکنون ۹ پسر در آکادمی رانندگان فراری فعالیت دارند اما در هر صورت این یک لحظه‌ی مهم محسوب می‌شود. اکنون این تیم برای نخستین بار فرصت حضور در رقابت‌های بانوان را برای رسیدن به رده‌های بالاتر اتومبیل‌رانی دارند. از جمله سری W که یک رقابت برای کاهش نابرابری جنسیتی در این ورزش است و فقط با رانندگان زن برای فصل آینده‌ی F1 برنامه‌ریزی شده است.

آکادمی رانندگان فراری یک برنامه‌ی معتبر برای آمادگی رقابت‌های فرمول ۱ است. اکنون دو راننده از این آکادمی به F1 پیوسته‌اند که شامل ‌«شارل لکلرک» (Charles Leclerc) برنده‌ی جایزه بزرگ و «میک شوماخر» (Mick Schumacher) راننده‌ی تیم هاس در فصل ۲۰۲۱ است.

مایا ویگ هلندی هم با توجه به سابقه‌ی خوب در آزمون‌ها، در صورت دستیابی به نتایج مطلوب شانس پیشرفت دارد. او پس از پیوستن به آکادمی رانندگان فراری گفت: «من هرگز این روز را فراموش نخواهم کرد! بسیار خوشحالم که اولین زن راننده‌ای هستم که به آکادمی رانندگان فراری می‌پیوندم. برنده شدن در مرحله‌ی نهایی برنامه‌ی Girls on Track – Rising Stars فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی نشان داد که حق داشتم آرزوی راننده شدن را دنبال کنم.»

وی ادامه داد: «تمام تلاشم را می‌کنم تا به افرادی که به من ایمان داشتند، نشان دهم که لیاقت پوشیدن لباس آکادمی رانندگان فراری را دارم. بی‌صبرانه منتظر حضور در مارانلو هستم تا خود را برای اولین دوره‌ی مسابقات تک‌نفره آماده کنم.»

«مارکو ماتاسا» (Marco Matassa) رییس آکادمی رانندگان فراری هم گفت: «با وجود تجربه‌ی بسیار کم در رقابت‌های تک‌نفره، او سرعت خوبی داشت و تسلط بر خودرو را به نمایش گذاشت و این یعنی می‌تواند دستورالعمل‌هایی که به او داده می‌شود را بلافاصله اجرا کند. این نگرش به همراه نتایجی که او در داخل و خارج از پیست به‌دست آورد و همچنین شخصیت مصمم ما متقاعد کرد که او برای پیوستن به FDA آماده است.»

اگرچه حضور زنان در مسابقات نباید محدود به این نمونه‌ها باشد اما اکنون که مایا جایگاه تاریخی خود را پیدا کرده است، یک فرصت بزرگ هم برای فراری است و هم برای خودش محسوب می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا