ایران پایین‌ترین رشد کرونا را در میان ۱۳ کشور دارد

 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) محمدجواد دهقانی اظهار داشت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می دهد میزان افزایش جمعیت بیماران مبتلا به کرونا در مهرماه از حدود ۱۲۰ هزار نفر به ۲۸۰ هزار نفر در آبان و سپس به ۳۳۰ هزار نفر در آذرماه افزایش یافته بود، در دی ماه به کمتر از ۱۸۴ هزار نفر رسید.

وی ادامه داد: در شهریور ٩٩ به طور متوسط روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر، در مهرماه حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر، در آبان حدود ۹ هزار و ۴۰۰ نفر، در آذرماه روزانه حدود ۱۱ هزار نفر و در دی ماه روزانه ۶ هزار و ۱۰۰ نفر به جمع مبتلایان اضافه شد،  بدین ترتیب روند افزایشی میزان متوسط رشد روزانه مبتلایان کشور که از شهریور آغاز شد و از میزان ۰.۵۹ درصد به ۰.۸۴ درصد در مهرماه و سپس به ۱.۴۱ درصد در آبان رسیده بود، بالاخره در آذرماه متوقف و به ۱.۱۳ درصد رسید، همچنین در دی ماه به ۰.۵ درصد کاهش یافت.        

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: بر این اساس، میزان متوسط رشد روزانه بیماری به کمترین میزان خود از ابتدای شیوع بیماری در کشور رسید. بدین ترتیب از نظر میزان متوسط رشد بیماری، ایران در میان کشورهای همزمان (۱۳ کشور همزمان در انتشار کووید -۱۹: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در انتهای جدول قرار دارد که یک رکورد محسوب می‌شود.

دهقانی یادآور شد: اگر روند شیوع بیماری مطابق رشد متوسط آذرماه (متوسط روزانه ۱.۱۳ درصد) ادامه می یافت، در پایان دی ماه جمعیت مبتلایان کشور به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده بود که با توجه به برنامه ریزی انجام شده و محدودیت های اعمالی، این میزان به یک میلیون و ۳۴۲ هزار نفر رسید.

وی همچنین گفت: کاهش چشمگیر میزان رشد متوسط روزانه بیماری کشور از ۱.۱۳ درصد در آذرماه به ۰.۵ درصد در دی ماه در حالی است که این میزان برای برخی کشورها از جمله انگلیس، فرانسه و اسپانیا روند افزایشی است. بر اساس بررسی ها، در میان کشورهای با جمعیت مبتلای بالا از نظر میزان متوسط رشد روزانه شیوع بیماری در آذرماه دارای جایگاه دهم بود که در دی ماه با ۱۱ پله کاهش به جایگاه ۲۱ رسید.

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد روند افزایشی میزان متوسط نرخ روزانه فوتی کشور از آذر و دی ماه به طور محسوسی کاهش یافت. میزان رشد متوسط فوتی روزانه در شهریور ۰.۶ درصد، در مهر ماه به ۰.۸۳ درصد و در آبان به میزان ۱.۱۳ درصد افزایش یافته بود. این روند در آذرماه  به ۰.۶۷ درصد و در دی ماه به ۰.۲۱ درصد کاهش یافت که کمترین میزان متوسط نرخ رشد فوتی در کشور از ابتدای شیوع بیماری است.

دهقانی اضافه کرد: ایران از نظر شاخص متوسط میزان فوتی روزانه در میان کشورهای مبتلا با جمعیت بالا در آذر ماه دارای جایگاه هشتم بود که در دی ماه با ۱۵ پله کاهش در جایگاه ۲۳ قرار گرفت.

 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، برای تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت همچنین پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است.

اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده، پیش چاپ و آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا