چرا سالمندان باید در اولویت واکسیناسیون کووید ۱۹ باشند؟

در این تحقیقات اطلاعات جمعیتی کشورهای مختلف به همراه اطلاعات به روز شده مربوط به شهروندانی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، اطلاعات مربوط به سرعت انتشار ویروس، اطلاعات مربوط به سرعت توزیع واکسن و میزان اثرگذاری واکسن برای توسعه یک مدل کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت.

در این مدل‌سازی پنج سناریوی متفاوت را که در هر یک از آن‌ها گروه‌های مختلفی از شهروندان در اولویت واکسیناسیون قرار داشتند، شبیه سازی شد.

گروه‌های مورد استفاده در این سناریوها شامل گروه کودکان و نوجوانان، گروه بزرگسالان ۲۰ تا ۴۹ ساله و گروه بزرگسالان ۶۰ سال به بالا بودند و آخرین سناریو شامل تزریق واکسن بر اساس تقاضای هر شخص با هر سن و سال تا زمان اتمام منابع واکسن بود.

به گفته محققان در اغلب کشورهای مورد مطالعه، قرار دادن افراد بالای ۶۰ سال در اولویت، موجب حفظ جان تعداد بیشتری از شهروندان شد. بر اساس این تحقیقات، سن مهم‌ترین ابزار پیش‌بینی میزان آسیب‌پذیری در برابر کووید ۱۹ است و افزایش سن موجب افزایش احتمال مرگ در اثر این بیماری می‌شود.

با توجه به این آمار و مدلسازی رایانه‌ای از مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹، سالمندان در تمام نقاط باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

با توجه به محدودیت واکسن، تصمیم‌گیری صحیح در مورد اولویت دریافت‌کنندگان بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود که پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی، سالمندان، معلمان و کادر آموزشی، افسران پلیس، آتش نشانان، کارمندان صنعت حمل و نقل و افرادی که در فروشگاه‌های دارویی و مواد غذایی کار می‌کنند در اولویت باشند.

به گزارش ایرنا ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.
انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.
گزارش کامل این تحقیات در نشریه Science  منتشر شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا