صادرات ده میلیون دلاری دانش بنیان ها در تبریز

عبدالرضا واعظی، رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره پیشرفت های مهم صنعتی و اقتصادی استان آذربایجان شرقی که بر مبنای فعالیت دانش بنیان ها شکل گرفته است، اظهار کرد: از آنجایی که پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به عنوان دبیرخانه مرکزی پارک های منطقه یک کشور شناخته شده است، دبیرخانه پارک های قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان زیرمجموعه این مرکز قرار دارند. گفتنی است، سابقه تاسیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به سال 1381 برمی گردد. در حال حاضر 320 شرکت مستقر در این مجموعه داریم و تا کنون 710 شرکت مورد حمایت قرار گرفتند. 

وی افزود: اکنون 1250 نفر در شرکت های مستقر در این مجموعه به اشتغال می پردازند و در کل برای 5400 نفر اشتغال ایجاد شده است. از مجموع  168 شرکت دانش بنیان استان آذربایجان شرقی 49 شرکت در مجموعه پارک علم و فناوری مستقر هستند. گفتنی است، از نظر گستردگی  شبکه مراکز رشد و نوآوری وابسته این مجموعه گسترده ترین شبکه را در میان پارک های علم و فناوری کشور دارد. 

واعظی گفت: در حال حاضر دوازه مرکز رشد و نوآوری وابسته به پارک علم و فناوری استان آذرباییجان شرقی وجود دارد و سه مرکز هم در حال راه اندازی است. بنابراین تا انتهای سال، 15 مرکز رشد و نوآوری خواهیم داشت که می توان گفت، در تمامی شهرستان های استان دارای مرکز رشد و نواوری هستیم.

به گفته رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، تمام مراکز رشد وابسته به این مجموعه با همکاری دیگر موسسه ها با عنوان شریک دوم راه اندازی شده است و این شرکا یا دانشگاه های استان هستند یا مراکز آموزش فنی و حرفه ای و بخش های خصوصی.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت های مهم و تخصصی که در استان آذرباییجان شرقی تا کنون صورت گرفته، می توان گفت متاثر از فضای صنعتی استان، شرکت های علم و فناوری عمدتا در حوزه فیزیکی فعالیت می کنند؛ یعنی در زمینه ساخت قطعات، تجهیزات فنی و همچنین در حوزه شیمی و تجهیزات پزشکی تولیدات زیادی دارند. این فعالیت ها وجه تمایز پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با دیگر مجموعه های مشابه خود در استان های دیگر است. 

واعظی تاکید کرد: علاوه بر زمینه های یاد شده شرکت های معتبری در حوزه صنایع غذایی وجود دارد و زیر نظر این مجموعه فعالیت می کنند؛برای مثال شرکتی که عصاره غذا را با کیفیت بسیار بالا تولید می کند و تا کنون یک محصول وارداتی بوده است. 

رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به سیناپرس، گفت: اگر نگاهی به میانگین فعالیت های شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری در سراسر کشور بیاندازیم، به خوبی می دانیم که تا 60 درصد این شرکت ها در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند؛ در حالیکه این روند در مجموعه پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به گونه ای است که اغلب شرکت ها در زمینه قطعه سازی و تجهیزات که اتفاقا رشد و گسترش آن ها دشوار تر است، فعالیت می کنند.  

به گفته واعظی، همواره رشد یک شرکت در زمینه ساخت تجهیزات سخت است و نیاز صنعتی استان را مرتفع می کند. 

واعظی با اشاره به آورده اقتصادی این شرکت ها گفت: به لحاظ تقریبی در سال گذشته میزان فروش محصولات شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی نزدیک به 65 میلیارد تومان بود که صادرات آن ها به ده میلیون دلار هم رسید. این میزان شاید در تولید خالص ملی عدد کوچکی باشد اما در فضای اقتصاد نفتی استان عدد امید بخشی است و این برای  یک کشوری که اقتصادش بر پایه صادرات نفت بوده اتفاق خوبی است. 

وی با اشاره به اهمیت موقعیت استان آذربایجان شرقی در توسعه صنعتی این استان گفت: استان آذربایجان شرقی یک موقعیت فوق العاده استراتژیک دارد، چراکه این استان با پنج کشور همسایه است و در مسیر اتصال شرق به غرب قرار دارد؛ همچنین به عنوان دروازه شرق شناخته می شود و سال های زیادی بود  که اروپاییان از این مکان وارد شرق می شدند. 

رییس پارک علم و فناوری استان آذرباییجان شرقی گفت: مزیت دیگر این استان نیروی انسانی آن است که 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد. لازم به ذکر است آذربایجان شرقی دارای 60 مرکز دانشگاهی و یک دانشگاه صنعتی و جامع با رتبه قابل قبول است.  

وی با اشاره به شعارهای مهم عملی شده در این مجموعه گفت: ما دو شعار مهم در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی داریم؛ شعار نخست به فراگیری تمامی ایده ها بازمی گردد؛ در حقیقت هدف این است که درهای پارک به روی همه دانش بنیان ها و صاحبان ایده باز شود. دانشگاه تبریز با دانشگاه آزاد ایلخچی تفاوت چندانی به لحاظ دریافت ایده برای پارک علم و فناوری استان ندارد و ما معتقدیم هر دو باید فرصت برابر برای توسعه ایده های شان داشته باشد.

واعظی گفت: شعار دوم به تمرکز زدایی از مرکز استان مرتبط است. به اعتقاد من هیچ گاه نباید یک فناور برای مثال از شهرستانی مانند میانه برای توسعه کسب و کار به مرکز استان برود، در حقیقت این فرد باید در شهرستان خود رشد کند. 

وی گفت: با همین دو شعار مجموعه خدمات پارک دراختیار تمام اقشار علمی و صنعتی قرار گرفت که نتیجه چنین روندی در سال 1397 به 116 ایده منجر شد و با اشاعه این تفکر در سال 1398 مجموع این ایده ها به عدد 691 رسید.

گفتگو:مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا