کرونا؛ تلنگری بر توسعه کسب و کار است

در این میان برخی از گروه ها، نسبت به بقیه آسیب پذیرتر بوده و برخی نیز توانستند از این موقعیت استفاده کنند و در راستای تحولات فرهنگی و اجتماعی گام موثری بردارند. یکی از کسب و کارهایی که در این مدت در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری توانست همچنان به قوت خود باقی بماند و روز به روز بر کارایی خود بیفزاید، صفحه مجازی «قصه های تهران» به سردبیری و طراحی رضا دبیری نژاد است.

صفحه ای با محتواهای خاص که قصه های تهران را در ژانرهای مختلف از گذشته تا کنون بازگو می کند. رضا دبیری نژاد درخصوص تعطیلی بسیاری از کسب و کارها بخصوص در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به سیناپرس می گوید: این موضوع دو علت داشت. تصور اول از موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی در آغاز پاندمی همین بود یعنی تعطیلی. اولین دلیل، تصور فیزیکی و وابستگی مکانی در حوزه میراث فرهنگی بود و طبیعتا در شرایط فعلی که تأکید بر عدم حضور در مکان های عمومی غیرضروری بود گمان می شد که امکان مربوط به میراث فرهنگی همچون موزه ها، ابنیه تاریخی و حتی میراث های طبیعی یا مقاصد گردشگری جزو این دسته اند.

به اعتقاد این فعال فرهنگی، دلیل دوم هم رشد فزاینده ای بود که در این سالها پدید آمد که میراث فرهنگی و موزه ها یا بناهای تاریخی را در خدمت گردشگری می دانست و به عبارتی مهمترین کارکرد این منابع را گردشگری تلقی می کرد و حالا در شرایط فاصله گذاری فیزیکی که مدل مرسوم گردشگری تعطیل شده بود به نظر می آمد که منابع تاریخی فرهنگی هم تعطیل و فاقد کارکرد شده اند. در مورد گردشگری هم به دلیل همان تصور رایج شده و مکرر این نتیجه دامن زده می شد.

سردبیر قصه های تهران، ادامه می دهد: بدتر آن بود که همه تصور می کردند که باید منتظر باشند تا به شرایط گذشته بازگردند غافل از آنکه ما هیچگاه به گذشته بازنمی گردیم و هم دوران پاندمی بر آینده ما اثر می گذارد و فردایی می آورد که قطعا از گذشته متمایز است و دوم آنکه بهتر است از شرایط پیش آمده همچون تلنگری بنگریم و برای درک و دریافت و توسعه کار و شرایطمان حتی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بهره ببریم.
آنگونه که دبیری نژاد به خبرنگار سیناپرس می گوید: در واقع برد و حرکت و حتی آینده از آن کسانی ست که متوقف و منتظر نمی مانند و با خلاقیت، روش های تازه ای برای فعالیت خود می یابند و مهمترین راه خلاقیت نیز درک مفهوم و بسیط از پدیده ها است به جای آن که آنها را شکلی و در یک شکل ثابت ببینیم.

جنبه های مختلف میراث فرهنگی

میراث های فرهنگی و جاذبه های گردشگری دارای جنبه های مختلفی همچون داده های فرهنگی، تاریخی، روایی و دانشی هستند که حتی اگر امکان مواجهه مکانی با آنها وجود نداشته باشد باز این داده ها و ارزش ها و روایت ها هستند و می توان آنها به کالا و محصولی تبدیل کرد و شبکه ای جدید از فعالیت ها به وجود آورد. دبیری نژاد با بیان این مطلب می افزاید: اینگونه است که اگرچه تجربه حضوری و مکانی یک ویژگی ارزشمند برای گردشگری و جاذبه های آن است اما در فقدان این ویژگی می توان به قالب ها و روایت ها و تجربه های جایگزین روی آورد تا به شکلی دیگر به انسان که نیازمند تجربه های فرهنگی و اجتماعی است پاسخ داد و او را از این نیاز و امکان نهفته در مواریث تاریخی و طبیعی محروم نساخت. بر همین اساس آنهایی که توانستند ذهن خود را از محدودیت شکل میراث ها و گردشگری برهانند به فعالیت های نو گام نهادند و طبیعتا این گام نهادن تجربیات و روش هایی را با خود همراه دارد که به مروز زمان و با کثرت فعالیت ها کامل شده و تثبیت می شود و راه خود را می یابد.
به گفته طراح صفحه مجازی قصه های تهران، باید بپذیریم که پاندمی و تعطیلی فیزیکی فرصتی بود برای توجه بیشتر و جنبه های فرهنگی دیگر و ابزاری که از پیش پدید آمده بودند اما مغفول مانده بوند. آیا به راستی اگر پاندمی به درازا بکشد باید منتظر گذشته ماند و آیا برای حوزه های گفته شده فقط یک روش وجود دارد.

گفتگو:نیلوفر منصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا