درخواست ۲ دانشگاه برای برگزاری حضوری دروس عملی در ترم آینده

علی خاکی صدیق روز شنبه در گفت و گو با ایرنا برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان را اعلام کرد و اظهار داشت: امتحانات پایان ترم دانشجویان در حال حاضر به شکل مجازی برگزار می شود و برای ارزیابی دانشجویان در امتحانات الکترونیکی، از قبل دستورالعملی به دانشگاه ها ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، ارزیابی ها نباید منوط به امتحان پایان ترم باشد بلکه دانشجویان باید در طول ترم و به صورت مستمر ارزیابی شوند.

خاکی صدیق درباره راهکارهای جلوگیری از تقلب در امتحانات مجازی، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تقلب در امتحان پایان ترم، دانشگاه ها با شیوه های خودشان برای بالابردن امنیت آزمون ها اقدام می کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره نحوه آموزش دانشجویان در ترم آینده، تاکید کرد: این مسأله بستگی به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دارد و تاکنون مصوبه ای برای آموزش حضوری صادر نشده است.

خاکی صدیق گفت: بنابراین بر اساس روند فعلی، کلاس های ترم آینده به شکل مجازی برگزار خواهد شد؛ مگر اینکه مجوز حضور دانشجویان در دانشگاه از سوی ستاد دریافت شود.

وی همچنین در خصوص نحوه آموزش دروس عملی دانشجویان، گفت: دانشگاه هایی مانند علمی کاربردی و فنی و حرفه ای، درخواست برگزاری حضوری دروس عملی برای دانشجویان بومی را مطرح کرده اند، اما تاکنون مجوزی صادر نشده است.

نحوه بازگشایی دانشگاه ها در نیمسال دوم

 محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز روز شنبه درباره بازگشایی دانشگاه ها در نیمسال دوم سال تحصیلی جاری، گفت: در نیمسال دوم اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، احتمال بازگشایی دانشگاه ها وجود دارد.

وی افزود: با وجود این، مراکز آموزش عالی مامور به توسعه زیرساخت ها شده اند که شامل تولید محتوا و سیستم های هوشمند کنترل دانشجو در ارزشیابی ها است. اگر دوباره موج کرونا ایجاد شود، دانشگاه ها آمادگی برگزاری کلاس های مجازی را به همان روش دارند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تاکید کرد: در شرایط کنونی به نظر می رسد دانشگاه ها آمادگی پذیرش دانشجو در نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۳۹۹ داشته باشند.

وی ادامه داد: سفر دانشجویان غیربومی، چالشی ترین قسمت تصمیم گیری وزارت علوم است؛ چرا که بیشترین خطر در سفرهای جاده ای از نظر ابتلا به کرونا وجود دارد. دانشگاه هایی که اکثریت یا همه دانشجویان آنها را دانشجویان بومی تشکیل می دهند، می توانند امکان آموزش حضوری را فراهم کنند.

درخواست چند دانشگاه برای برگزاری حضوری کلاس ها

این مسوول وزارت علوم با تاکید بر اینکه در دوره همه گیری بیماری کووید-۱۹ دانشگاه ها به طور مطلق دوره های حضوری را تعطیل نکرده اند، اظهار داشت: برای نمونه دانشگاه های نظامی و انتظامی آموزش و امتحانات را تعطیل نکردند. در وزارت بهداشت هم آموزش برای انترن ها و رزیدنت ها تعطیل نشد.

آهنچیان گفت: بنابراین در وزارت علوم هم برای دانشجویان دکتری که در مرحله رساله بودند، اجازه حضور در دانشگاه ها داده شد. در حقیقت آموزش و پژوهش به هیچ وجه در کشور تعطیل نشده است. دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به صورت خیلی محدود و فقط یک تا دو هفته به دلیل شرایط قرمز، تعطیل بود.

وی ادامه داد: قرار نبود هیچ دانشجویی به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشگاه نروند؛ هم اکنون هم برخی زیرنظام ها برای بازگشایی آموزش حضوری اعلام آمادگی کرده اند.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این نیز درباره نحوه شروع نیمسال تحصیلی دوم دانشگاه ها اعلام کرده بود که در این باره هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا