واکسیناسیون فعلی کرونا قادر به ایجاد ایمنی جمعی نیست

به گزارش سیناپرس، بررسی ها و تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد ممکن است برنامه فعلی واکسیناسیون در جهان نتواند پاسخگوی دستیابی به مصونیت گروهی باشد. به اعتقاد این پژوهشگران باید برای دستیابی به موفقیت، بیشتر از واکسن های موثر استفاده کرد. 

بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران کشور انگلستان انجام داده اند مشخص شد که بهتر است برای کنترل همه گیری انواع جدید کووید ۱۹ باید از واکسن هایی چون فایزر و مدرنا به جای واکسن آکسفورد استفاده کرد چرا که این واکسن ها نتایج ایمنی و تاثیرگذاریشان بسیار بالا بوده است. به نظر می رسد این عمل برای تأمین مصونیت گروهی لازم است. 

بررسی ها مشخص می کند که واکسن های فایزر و مدرنا بیش از ۹۰ درصد موثر هستند در حالی که واکسن آکسفورد تا ۸۰ درصد تاثیرگذار است. واکسن های چینی یکی با ۵۰ درصد و دیگری با ۷۸ درصد تاثیرگذاری از دیگر واکسن های ساخته شده علیه کووید ۱۹ در جهان هستند.

البته واکسن های دیگری از جمله دو واکسن هندی نیز مورد تایید قرار گرفته اند که هنوز میزان تاثیرگذاریشان به طور رسمی منتشر نشده است.  
هنگامی که محققان نوع ویروس انگلیسی کرونا که بسیار مسری تر از نمونه های دیگر است را در نظر گرفتند، دریافتند که واکسیناسیون کل جمعیت با واکسن آکسفورد، مقدار R را فقط به ۱/۳ کاهش می دهد. وقتی تعداد R یعنی تعداد افرادی که یک فرد آلوده به طور متوسط ویروس را به آنها منتقل می کند، بالاتر از یک باشد، نشان می دهد که شیوع بیماری در حال رشد است. 

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه آنگلیای شرقی (East Anglia) با مدل سازی اولیه پیش بینی کردند که جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و پایین آمدن عدد R از یک، نیازمند این است که ۶۹ درصد از جمعیت توسط واکسن فایزر یا ۹۳ درصد توسط واکسن آکسفورد واکسینه شوند.

برای نمونه دانشمندان اعلام کردند که در انگلیس باید ۸۲ درصد از جمعیت تحت واکسیناسیون مناسب قرار گیرند تا شیوع جدید ویروس کرونا در این کشور کنترل شود اما از آن جهت که برخی از افراد از زدن واکسن امنتاع می کنند دستیابی به میزان واکسیناسیون ۸۲ درصد عملا غیرممکن است. در ضمن تحقیقات نشان می دهد که واکسن آکسفورد شیوع نوع شدید و جدی این بیماری را بیشتر از نوع خفیف آن کاهش می دهد.

در حقیقت اثر این واکسن در برابر بروز عفونت های بدون علامت کمتر است. بنابراین نتیجه کلی نشان می دهد که مثلا اگر همه جمعیت انگلستان با واکسن آکسفورد واکسینه شوند، مصونیت کلی ایجاد نخواهد شد. 

در واقع هرچه میزان موثر بودن واکسن های کرونا بالاتر باشد بیشتر به مصونیت کلی کمک می کند. به اعتقاد دانشمندان انگلیسی ، واكسن آكسفورد بدون تردید یک مداخله كنترلی مهم در جامعه خواهد داشت اما تا زمانی كه تغییر در میزان دوز تزریقی نتواند اثر بخشی آن را افزایش دهد، بعید به نظر می رسد كه از طریق این واکسن بتوان ویروس را به طور کامل كنترل كرده و به مصونیت گروهی در کل جمعیت دست یافت.

پروفسور ازرا غنی (Azra Ghani)، رئیس اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در کالج امپریال لندن توضیح می دهد که اگر بخش زیادی از افرادی که در معرض عوارض شدید بیماری هستند، واکسینه شوند، تعداد بستری ها و مرگ و میرها در این گروه به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و نحوه واکنش ما نسبت به ویروس کرونای در گردش باید شبیه نحوه واکنش ما در برابر ویروس های در گردش دیگر مانند آنفولانزا باشد. 

یکی دیگر از چالش های مصونیت کامل جامعه در برابر ویروس کرونا این است که هنوز استفاده از این واکسن برای کودکان توصیه نشده است بنابراین در صورت لزوم ممکن است کودکان نیز واکسینه شوند.

مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا