بیشتر پایان نامه‌ها جنبه تشریفاتی دارند

دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه پژوهش در تمام مراکز علمی نقش کلیدی دارد، بیان کرد: در تمامی کشورهای دنیا به موضوع پژوهش و کارهای تحقیقاتی بسیار توجه می‌شود که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وی تصریح کرد: زمانی کار تحقیقاتی و پژوهشی ارزش دارد که باعث افزایش علم یا پیشرفت آن شود و به عنوان مثال یک روش جدید، داروی جدید و وسیله‌ای را در زمینه درمان و تشخیص به وجود آورد.

بیشتر مقالات دانشگاه تهران جنبه کاربردی ندارند

رزم پا با اشاره به اینکه بعضی از پژوهش‌ها در کشور ما تنها یک کار عملی هستند که روش یا وسیله خاصی از آنها استخراج نمی‌شود، گفت: متاسفانه مشکلی که ما در دانشگاه تهران داریم، این است که هر چند تعداد مقالات در این دانشگاه تکثر دارد و جزو 500 دانشگاه اول دنیا از نظر تعداد مقالات هستیم اما با دقت در مقالات متوجه می شویم که آنها باعث پیشرفت علم نشده‌اند و جنبه کاربردی ندارند.

این عضو هیات مدیره جامعه جراحان گوش، حلق، بینی و سر و گردن ایران در ادامه افزود: البته در بین دانشمندان کشور نیز کسانی هستند که کارهای پژوهشی آنها تاثیرات عمده‌ای ایجاد می‌کند.

پژوهشی ارزش دارد که به علم بیفزاید

دبیر شورای آموزش مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) کارهای تحقیقاتی کشور را هم دارای جنبه مثبت و هم جنبه منفی دانست و افزود: باید کارهای تحقیقاتی که منجر به تغییر نگرش و روش می شوند را تقویت و تشویق کرد.

رزم پا اضافه کرد: موسساتی که به این افراد مجوز می دهند باید حساسیت نشان دهند تا کارهایی تقویت شود که منفعتی برای دانشگاه ها و مردم داشته باشد.

حساسیت نشان دادن به پایان نامه ها در راستای تقویت کارهای پژوهشی

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث تقویت پژوهش‌ها می شود، ارزش دادن به پایان نامه‌ها مانند پایان نامه پزشکان عمومی، تخصصی و PhD است چرا که در بیشتر مواقع دیده می شود که پایان نامه ای که دانشجویان در نهایت ارائه می دهند در حد رفع تکلیف بوده است اما استادان راهنما و مشاور باید کمک کنند تا این پایان نامه‌ها هم دانشجویان را ارضا کند و هم به بهبود وضعیت آموزش، تشخیص، درمان و ارتقای علم منجر شود.

عضو هیات مدیره جامعه هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر پایان نامه‌ها جنبه تشریفاتی دارند، گفت: البته در مواردی هم پایان نامه هایی وجود دارند که بسیار ارزشمند هستند و به عنوان رفرنس حتی در کشورهای پیشرفته به آنها استناد می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا