پذیرش مقاله دانشجوی شریف در یکی از معتبرترین ژورنال های کامپیوتر

مهدی صفرنژاد بروجنی دانشجوی دکترای دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مقاله خود را با عنوان «تقریب فاصله ویرایش در زمان زیرمربعی: کوانتوم و نگاشت‌کاهش» در ژورنال Journal of the ACM که قدمت ۶۷ ساله دارد به چاپ می‌رساند.

انجمن ماشین‌های حسابگر یا ACM قدیمی‌ترین انجمن علمی در رشته کامپیوتر در جهان است که سالانه بیش از ۱۷۰ کنفرانس برگزار و ۵۰ ژورنال به چاپ می‌رساند. بیشتر این ژورنال‌ها مربوط به یک حوزه تخصصی هستند و مأموریت Journal of the ACM چاپ چند پژوهش برجسته از هر حوزه علوم کامپیوتر هست که ارزش ماندگار آن‌ها اثبات شود. متأسفانه در طول ۶۷ سال انتشار این ژورنال هیچ مقاله‌ای از ایران و دانشگاه صنعتی شریف در آن پذیرفته نشده است.

مقالۀ پذیرفته شده توسط مهدی صفرنژاد به‌عنوان بخشی از موضوع پایان‌نامه دکتری وی به راهنمایی دکتر محمد قدسی نگارش شده است.

همچنین در این مقاله دکتر محمدتقی حاجی‌آقایی، دکتر سعید صدیقین و دکتر سهیل احسانی از دانشگاه مریلند همکاری داشتند. در این مقاله به مسئله فاصله‌ی ویرایش که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مسائل الگوریتمی است پرداخته شده است.

این مقاله یک چارچوب جدید برای حل تقریبی این مسئله پیشنهاد می‌کند که پس از ارائۀ نسخۀ اولیۀ این مقاله در کنفرانس ACM-SIAM Symposium on Discrete Algorithms در سال ۲۰۱۸ مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفت و توسط پژوهش‌های متعدد مورد استفاده قرار گرفت که به ارائه الگوریتم‌های جدید از جمله حل یک مسئله باز پس از ۱۸ سال انجامید.

همچنین الگوریتم موازی که در این مقاله ارائه شد نیز در سه سال گذشته با بررسی مسائل متعدد مرتبط با مقایسه دو رشته در مدل نگاشت‌کاهش توسط پژوهشگران این حوزه دنبال شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا