پژوهشکده سنگ، روی کاغذ مانده است!

به گزارش ایسنا ، صنعت سنگ با وجود 110 معدن فعال با 17 نوع ماده شناسایی شده گنجینه عظیم نهفته در لرستان است که متاسفانه این گنجینه تاکنون مغفول مانده و عملا فرآوری خاصی در آن صورت نگرفته است. این درحالی است که از مجموع 110 معدن فعال استان، 51 معدن در حوزه سنگ‎های تزیینی است که سالیانه 1.5 میلیون تن سنگ از آنها استخراج می‌شود. نکته مهم در این بین، نیاز مبرم صنعت سنگ استان با این قابلیت‎ها به احداث پژوهشکده سنگ بوده که تاکنون اجرایی نشده است.

دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، در این باره اظهار کرد: در گذشته مصوبه‎ای در حد داخلی استان و دانشگاه تصویب شد تا راه‎اندازی شود که با توجه به پیگیری‎های صورت گرفته در آن مقطع به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: پژوهشکده سنگ را به عنوان یکی از ظرفیت‎های ضروری برای استان پیگیری کردیم اما سیاست وزارت علوم به سمت تحقیقات و فناوری برای کارهای کاربردی، تقاضامحور و مشتری‎مدار است و تاکیدات این وزارت روی مراکز رشد و شرکت‎های دانش‎بنیان است.

عزیزی اضافه کرد: تا جایی که امکان داشته پیگیر راه‎اندازی پژوهشکده سنگ در دانشگاه لرستان بوده‎ایم اما با توجه به سیاست‎های ابلاغی وزارت بعید به نظر می رسد که این مهم به سرانجام برسد. البته می‎توان پژوهشکده سنگ را در قالب مراکز رشد و ایجاد شرکت‎های دانش‎بنیان با توجه به پتانسیل استان لحاظ کرد.

 

دانشگاه لرستان باید نسبت به راه‎اندازی پژوهشکده سنگ اقدام کند

 

محمدرضا ملکی‎راد، مشاور اجرایی استاندار لرستان نیز در این باره تاکید کرد: با توجه به منابع عظیم سنگ در استان، دانشگاه لرستان باید نسبت به راه‎اندازی پژوهشکده سنگ اقدام کند.

وی در ادامه با بیان این که راه‌اندازی پژوهشکده سنگ به عنوان یکی از مصوبات سفرهای استانی در دولت قبل به دانشگاه لرستان محول شده اما متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است، اضافه کرد: انتظاری که از دانشگاه لرستان می‌رود، این است که با توجه به منابع عظیم سنگ در استان این دانشگاه نسبت به راه‎اندازی پژوهشکده سنگ اقدام کند.

 

نگاه پژوهشی در صنعت سنگ وجود ندارد

 

دکتر خداداد قیاثوند، دبیر کانون سنگ ایران درباره مصوبه پژوهشکده سنگ که قرار بود در دانشگاه لرستان ایجاد شود، گفت: در هر صنعت چنانچه پژوهش صورت نگیرد محکوم به شکست است کما اینکه در صنعت سنگ به علت وجود این ضعف و عدم کارهای تحقیقاتی نتوانسته‎ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در دنیا با استفاده از تحقیق و پژوهش حتی از ضایعات سنگ کارهای قابل قبولی به بازار عرضه می‎شود.

دبیر کانون سنگ ایران با اشاره به اینکه به دلیل عدم نگاه پژوهشی در صنعت سنگ متأسفانه در اکثر مواقع این محصول را نیز تبدیل به ضایعات می‎کنیم، ادامه داد: وجود تحقیقات می‎تواند منجر به تولید محصولی قابل عرضه از ضایعات باشد و این در حالی است که فقدان پژوهش و تحقیق محصول را تبدیل به ضایعات می‎کند.

قیاثوند اضافه کرد: ایجاد پژوهشکده سنگ در دانشگاه لرستان مصوبه‎ای است که در دولت قبلی به تصویب رسید و توقع انجمن سنگ لرستان و کانون سنگ ایران این بود که در آن برهه رئیس وقت دانشگاه لرستان که خود از اساتید زمین‎شناسی بود آن را به نتیجه برساند، حتی قرار بود وی یکی از سوله‎های دانشگاه لرستان را به این موضوع اختصاص دهد که عملاً اتفاقی رخ نداد در حالیکه ایجاد پژوهشکده سنگ با توجه به پتانسیل‎های استان در حوزه سنگ یکی از اولویت‎های این صنعت است.

رئیس هیأت مدیره کانون سنگ ایران تصریح کرد: چنانچه توان بهره‎وری در صنعت سنگ استان را نداشته باشیم در سایر صنایع نیز نمی‎توانیم به موفقیت‎هایی دست یابیم لذا ایجاد پژوهشکده سنگ نه تنها در استان بلکه برای صنعت سنگ کشور نیازی ضروری است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: بخش خصوصی در استان اصفهان اقدام به انجام کارهای پژوهشی سنگ کرده اما هنوز کار قابل قبولی ارائه نشده است.

قیاثوند گفت: آنچه مسلم است نیاز قطعی صنعت سنگ لرستان به این پژوهشکده سنگ بوده و خرسند می‎شدیم اگر این اتفاق در استان رخ می‎داد. البته اعلام آمادگی می‎کنیم که برای احداث این پژوهشکده از ظرفیت تشکل‎های استان و کشور استفاده شود. به هر حال با وجود گنج عظیم سنگ هنوز نتوانسته‎ایم به درستی از آن برای توسعه استان استفاده کنیم و در این راستا احداث پژوهشکده‎ آن می‎تواند کارگشا باشد که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا