رمزگشایی چهارمیلیارد سال حیات، از فسیل های باستانی

در طول میلیاردها سال ماهی های باستانی برای راه رفتن روی خشکی تکامل پیدا کردند و خزندگان به پرندگانی تکامل یافتند که توانایی پرواز داشتند و نخستیان به انسان هایی تکامل پیدا کردند که روی دو پا راه می روند، سخن می‌گویند و می‌نویسند. بیش از یک قرن است که دیرینه شناسان با سفر به مناطق مختلف جهان در پی یافتن فسیل هایی هستند که نشان دهند اینگونه تغییرات چگونه ایجاد شده است
به گزارش سیناپرس،صحبت از دگرگونی های بزرگ است کتابی با همین عنوان نوشته نیل شوین با ترجمه دکتر قاسم کیانی مقدم به بررسی رمزگشایی ۴ میلیارد سال حیات از فسیل های باستانی تا دی ان ای می پردازد.

ما اکنون به لحظه مهمی رسیده‌ ایم فسیل های ماقبل تاریخ به همراه فناوری DNA ابزارهای لازم را برای پاسخگویی به پرسش‌های اساسی درباره وجود خودمان در اختیار ما گذاشته است؛ تغییرات بزرگ تکاملی چگونه اتفاق می افتد حضور ما بر روی زمین صرفا نتیجه تصادف است؟ این علم جدید تاریخ چند میلیارد سال تکامل را با مسیر پر پیچ و خم آن که مملو از آزمایش و خطا تصادف و نوآوری است آشکار می کند.

نویسنده در این کتاب خواننده را به سفری اکتشافی به درازای چندین قرن می برد که در آن کاشفان و دانشمندان تلاش می‌کنند منشا تنوع عظیم حیات بر روی زمین را درک کنند.

اگر میخواهید بدانید چه داستانی پشت سر سیر تحول حیات بشری بوده است، کتاب «دگرگونی های بزرگ» روایتی جامع از علوم مختلفی چون زیست شناسی، باستان شناسی و فسیل شناسی است که این داستان را شرح می‌ دهد. به گزارش سیناپرس، در واقع به این سوالات می‌پردازد که آیا حضور ما در این سیاره نتیجه شانس است یا اینکه تاریخی که ما را به اینجا آورده به نحوی گریزناپذیر بوده است؟ تاریخ حیات، سفری طولانی، عجیب و شگفت انگیز، پر از آزمایش و خطا، شانس و گریز ناپذیری، انحراف، انقلاب و اختراع بوده است. این مسیر و چگونگی شناخت آن به وسیله ما داستان این کتاب است.

نویسنده که با مجله و فیلم‌های مستند نشنال جئوگرافیک بزرگ شده بود از سن نسبتا پایینی فهمید که دلش می‌خواهد به سفرهای اکتشافی برود و فسیل ها را کشف کند این علاقه وی را به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه هاروارد کشاند و در آنجا سرانجام در اواسط دهه ۱۹۸۰ نخستین سفر هایش را برای شکار فسیلها انجام داد از آنجا که توانایی گردش در محل های غیر عادی را نداشت به بررسی سنگها در امتداد جاده های جنوب کمبریج در ایالت ماساچوست پرداخت. در نهایت تمام مطالعاتش را در مقاله ای در نشنال جئوگرافیک منتشر کرد.

این اثر از سوی انتشارات مازیار پاییز سال جاری راهی کتابفروشی ها شد.

گزارش: فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا