یخچال های طبیعی مریخی، آینه عصر یخبندان

به گزارش سیناپرس به نقل از cnn، سیاره سرخ بین 300 تا 800 میلیون سال پیش تاکنون بین 6 تا 20 عصر یخبندان را تجربه کرده و پشت سر گذاشته است و محققان به تازگی به تجزیه و تحلیل یخچال های طبیعی این سیاره پرداخته اند.

طی آخرین عصر یخبندانی که حدود 20 هزار سال در کره زمین رخ داد، سیاره ما پوشیده از یخچال های یخی شد. آن یخچال ها سپس به سمت قطب ها عقب نشینی کردند.

این توده ها یخی عظیم به عنوان شاهدی از روزهای یخبندان به جا مانده اند و هنگام حرکت و عقب نشینی به سمت قطب، تراشیده شده و از روی صخره ها سقوط می کنند. از سوی دیگر، هرگز اثری از یخچال های مریخی باقی نمانده است. آنها در دمای منفی 81 درجه سانتی گراد به صورت یخ زده روی سطح سیاره بیش از 300 میلیون سال باقی مانده اند که با خرده سنگ ها پوشیده شده اند.

تمام صخره ها و شن هایی که روی یخ ها را پوشانده اند، روی سطح باقی مانده اند و گویی یخ را در محفظه ای یخی زیر تمام این شن و سنگ ها قرار داده باشند. یخچال های یخی در مریخ تا مدت ها برای زمین شناسانی که به دنبال کشف واقعیت هایی از عصر یخبندان این سیاره بودند به صور یک راز باقی مانده بود.

به گزارش سیناپرس، مطالعه صخره های روی سطح یخچال های طبیعی درواقع پاسخی برای این سؤالات مرموز هستند. محققان دریافتند از آنجایی که صخره ها با گذر زمان فرسایش پیدا می کنند، کشف صخره هایی که در سراشیبی ها از اندازه بزرگ تر به کوچک تر تغییر می یابند، عصر یخبندان را نشان می دهند.

تصاویر ارسال شده از سطح مریخ با کیفیت بالا حتی به محققان آمکان شمارش سنگ ها و تعیین اندازه آنها را هم می دهد. بزرگنمایی تصاویر مداری این امکان را برای دانشمندان فراهم کرده است تا صخره ها و سنگ های موجود در سطح این سیاره را تا اندازه یک میز نهارخوری بزرگ کنند.

آنها حدود 60 هزار سنگ را شمارش و اندازه آنها را تعیین کردند. فناوری هوش مصنوعی در این تحقیق به دانشمندان کمک کرد تا در مدت زمان کم تری این بررسی را انجام دهند اما این فناوری قادر به تفکیک سنگ ها و صخره ها از سطح یخچال های طبیعی نیست. محققان برای این کار میدانی مجازی فراهم کردند و توانستند با ایجاد یخچال های طبیعی به صورت مجازی و بالا و پایین رفتن از آن، از آن نقشه برداری کنند.

سنگ ها و صخره ها در داخل یخچال های طبیعی حرکت می کنند به همین دلیل دچار فرسایش نمی شدند. اما آنها به صورت حلقه ای از خرده سنگ ها و شن ها در سطح یخچال ها مشاهده می شدند. این حلقه ها نشان از جریان های یخی دارد که طی عصرهای یخبندان مختلف تشکیل شده اند.

عصرهای یخبندان در سیاره مریخ زمانی شکل گرفته اند که شیب محور سیاره تغییر کرده باشد بنابراین، این عصرهای یخبندان به صورت مجزا تشکیل شده اند. این موضوع تا حدودی اوضاع مریخ و چگونگی تغییر آن را روشن می کند.

این نخستین مدرک زمین شناسی از مدار مریخ و حالت مورب بودن آن است که طی صدها میلیون سال رخ داده است. این یخچال های طبیعی کپسول ثبت زمان هستند که اتفاقات رخ داده در اطراف جو مریخ را در خون ثبت می کنند.

در مواد تشکیل دهنده این یخچال ها می توان شواهدی از حیات را یافت که زمانی روی مریخ وجود داشته است. محققان بر این باورند که اگر شاخص های زیستی وجود داشته باشند، به طور قطع در این یخ ها به دام افتاده و می توان آنها را مشاهده کرد.
دانشمندان با ادامه نقشه برداری از یخچال های طبیعی مریخی امیدوارند اکتشافات بیشتری از گذشته این سیاره در طول تاریخ به دست آورند.

مترجم: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا