تشخیص سرطان روده بزرگ با یک آزمایش ساده و ارزان

این روش در دوران پاندمی کووید ۱۹ که بیمارستان‌ها حجم کار بالایی دارند، بسیار کارگشا است.

در این تحقیقات در یک دوره شش ماهه، ۳۸۹۰ بیمار که دارای علایمی مانند دل درد، کاهش وزن غیرطبیعی یا کم‌خونی بودند، یک بار آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) را انجام دادند.

این آزمایش امکان تشخیص وجود خون در مدفوع را فراهم می‌کند. از بین این افراد، در مدفوع ۶۱۸ نفر خون یافت شد که ۴۳ نفر از آن‌ها ظرف ۱۲ ماه بعد به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند.

به گفته محققان دانشگاه اکستر واقع در انگلیس، این آزمایش ساده و ارزان قیمت با دقت بسیار بالایی قادر است افراد در معرض ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را تشخیص دهد و در دوران پاندمی کووید ۱۹ که بیمارستان‌ها دارای حجم کار بالایی هستند، یک ابزار بسیار مفید برای غربالگری افراد محسوب می‌شود.

روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک ضایعات غذا خارج می‌شوند و ضایعات آماده دفع می‌شوند.

سرطان روده بزرگ از رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند.

ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.

مراحل اولیه سرطان معمولا بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر ۶ ماه یک بار توصیه می‌شود.

تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع، نازک شدن قطر مدفوع، مشاهده خون در مدفوع، سندرم روده تحریک پذیر، شکم درد و نفخ مداوم، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کم خونی، احساس درد در ناحیه شکم و کاهش وزن از مهمترین علایم هشدار بیماری هستند.

آزمایش خون و مدفوع رایج‌ترین روش‌های تشخیصی هستند. در صورت مشاهده علائم بیماری، برای تشخیص نهایی از کولونوسکوپی و نمونه برداری استفاده می‌شود.

افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری روده یا انواع سرطان را دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

عوامل متعددی از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد.

میوه و سبزیجاتی مانند انار، انگور، گلابی، قارچ، عدس، سویا و نخود سبز حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث جلوگیری از التهاب و بیماری‌های روده شوند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه British Journal of Cancer  منتشر شده است.