در میان همه گیری کرونا بقیه علوم نادیده گرفته نشود

 نیکلاس دیرکس رئیس و مدیر اجرایی آکادمی علوم نیویورک می‌گوید: ستایش از سازندگان واکسن کرونا امری شایسته است اما نباید کار خارق العاده سایر دانشمندان را نادیده گرفت.

داستان تولید واکسن‌های Covid-۱۹ یکی از پیروزی‌های بزرگ علوم مدرن است که برای سال جدید امیدواری ایجاد کرده است. اما گرچه هیجان مربوط به واکسن‌های کرونا که با سرعتی جالب توجه تولید شده اند، قابل درک است، ما نباید از فعالیت‌های علمی باورنکردنی دیگری که در این شرایط دشوار ادامه یافته است و به چالش‌های دیگر جهانی می‌پردازد غافل شویم.

از جمله این فعالیت‌های علمی می‌توان به تغییرات آب و هوایی، سرطان، تولید غذا، انرژی، آلودگی هوا و بیماری‌های واگیر غیرمرتبط با ویروس کرونا اشاره کرد.

این چالش‌ها هنوز برطرف نشده است و بحرانی مانند همه گیری کرونا اهمیت سرمایه گذاری در تحقیقات علمی را در بسیاری از زمینه‌ها به ما یادآوری کرده است زیرا ما نمی‌دانیم بحران بعدی چیست و یا کشف بزرگ علمی بعدی چطور ممکن است زندگی ما را به سمت بهتر تغییر دهد.

البته بسیاری از پیشرفت‌های علمی به سرعت تولید واکسن انجام نمی‌شوند و بیشتر اوقات این روند به صورت «دو قدم به جلو و یک قدم به عقب» است. اما شناخت ارزش کار پرزحمت در زمینه‌هایی که به ندرت خبرساز می‌شوند مهم است.

به عنوان نمونه دانشمندانی جوان در انگلیس در علوم زیستی، فیزیک، شیمی و مهندسی فعال هستند که با اینکه مطالعه در مورد دایناسورها ممکن است در عصر همه گیری کرونا، بیهوده به نظر برسد اما این دیرینه شناسان نقش بسیار بزرگی در دانش ایفا کرده اند زیرا شناخت دیرینه‌ها و دایناسورها اغلب اولین ارتباطی است که بچه‌ها می‌فهمند علم یک کار عالی است و آنها را هیجان زده می‌کند.

نمونه دیگر آن تلاش برای تولید داروهای مؤثر در درمان سرطان، دیابت و سایر بیماری‌ها است که پس از سال‌ها تلاش سخت در زمینه کشف دارو انجام شده است و بسیاری از این داستان‌های خوب بدون کار شیمی دانان و دانشمندان علوم طبیعی امکان پذیر نبود.

در همین زمینه در انگلستان دانشمندی در دانشگاه منچستر، زیست شناسی در انستیتوی بیوانفورماتیک اروپا و میکروبیولوژیست تکاملی دانشگاه کمبریج همگی در حال کار بر روی راه‌های بهبود عملکرد داروها و حتی ایجاد روش‌های کاملاً جدید در درمان عفونت و بیماری هستند.

موضوع مهم دیگر اینترنت این دستاورد شگفت انگیز است که تا حد زیادی بر اساس کار دانشمندان مواد و مهندسان برق در دانشگاه‌ها ساخته شده است.

در این دوره دانشمندی از دانشگاه ساوت همپتون که در زمینه ساخت سخت افزار رایانه‌ای جدید در مقیاس نانو کار می‌کند و فیزیکدان دانشگاه منچستر که به توسعه ترانزیستورهای الکترونیکی نسل بعدی کمک می‌کند توانسته اند تغییرات و تحولات بسیاری را در نحوه زندگی ما ایجاد کنند.

مطالعه رمز و راز پیدایش حیات روی زمین نیز از موضوعات جذابی است که کاربردهای عملی خارق العاده ای نیز دارد. یکی از شیمیدان دانشگاه UCL در مطالعه مولکول‌ها و عناصر ساده تشکیل دهنده زندگی، واکنش‌های شیمیایی جدید و مهمی را کشف کرده است که می‌تواند برای سنتز مولکول‌های ارزشمند مانند اسیدهای نوکلئیک، اسیدهای آمینه و پپتیدها مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال دانشمند دانشگاه ادینبورگ در حال تحقیق در مورد ماهیت بوزون هیگز و تشکیل ماده در کوچک‌ترین مقیاس است.

این محققان جوان ممکن است امروز عناوین خبری کوتاهی را در جهان به خود اختصاص دهند و کارهای آنها پیچیده و غیر جذابی به نظر برسد اما نکته مهم حرکت رو به جلوی علم در تحقیقات این دانشمندان است زیرا آنان از این تحقیقات برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند که ممکن است به درمان بیماری‌ها، بروز فناوری‌هایی برای بهبود زندگی و یا حتی درک بهتر ما از جهان منجر شود.

همانطور که از اخبار خوشبینانه در مورد واکسن‌ها و درمان‌هایی که به پایان همه گیری Covid-۱۹ منجر می‌شود، خوشحال می‌شویم اجازه دهیم کلاه خود را به افتخار کسانی که امروز کارهای علمی آنها چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد، از سر برداریم زیرا در یک دهه آینده نتیجه کار آنها را می‌بینیم.

نیکلاس دیرکس (Nicholas Dirks) رئیس و مدیر اجرایی آکادمی علوم نیویورک یک جامعه علمی با مأموریت پیشبرد تحقیقات علمی، آموزش و سیاست است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا