دانش بنیان ها حلال مشکلات برخواسته از تحریم

حسن حبیبی، رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس در استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان بوشهر، شرکت های دانش بنیان و فناورانه در چهار زمینه فعالیت توسعه ای دارند. حوزه اول نفت و گاز و انرژی است که به میدان پارس جنوبی ارتباط دارد. حوزه دوم مربوط به دریا و زیست فناوری دریا است و حوزه سوم کشاوری است و به تازگی فعالیت های مربوط به فناوری های نرم و صنایع  دستی و فرهنگی هم به این فعالیت ها اضافه شده است.

وی با اشاره فرایند اشتغال زایی در استان بوشهر که با کمک پارک علم و فناوری خلیج فارس صورت گرفته است، افزود: از آنجایی که استان بوشهر و پارک علم و فناروی  خلیج فارس دارای صد و پنجاه هسته فناور است، از این تعداد سی و پنج شرکت دانش بنیان فعال هستند. گفتنی است، تعداد افرادی که به طور مستقیم فعالیت دارند، 1350 نفر است و  سه الی چهار هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم تحت نظر این شرکت ها به اشتغال می پردازند. 

حبیبی گفت: در این مجموعه  به جز مرکز رشد جامع، مابقی مراکز رشد که در شهرستان های این استان مستقرند، عمدتا نو پا هستند یا نهایتا میزان عمر کاریشان چهار الی پنج سال است. با این حال بسیاری از شرکت های فعال در این مجموعه در دایره زنجیره تولید و ارائه خدمات قرار گرفته اند که اتفاقا تولیدات و خدمات ارزنده ای هم ارائه می کنند. گفتنی است، برخی از آن ها خدماتشان به خارج از کشور در حوزه خلیج ارائه می شود.

به گفته حبیبی، در یکی دو سال گذشته با سخت تر شدن شرایط اقتصادی و فشار حاصل از تحریم ها، فعالیت این شرکت بیشتر رونق گرفته است و به تبع آن توانستند مشکلات زیادی را حل کنند.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات زیست محیطی فعالیت شرکت های زیرمجموعه پارک علم و فناوری خلیج فارس گفت: تا کنون چهار الی پنج تیم زیست محیطی داریم که عمدتا به بحث تسویه آلایندگی ها در دریا و خشکی  توجه دارند. در حال حاضر چند شرکت مستقر در پارک قراردادهایی را در این راستا با مجموعه پارس جنوبی برای  کنترل آلاینده های و تسویه پساب های صنعتی امضا کرده اند. 

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس گفت: موضوع مورد اهمیت در این رابطه نگاه  مدیران به این شرکت ها است؛ افرادی که در حوزه نفت و گاز فعالیت می کنند.  اتفاقی که در این زمینه افتاده این است که در بسیاری از موارد اعتقادی از سوی مدیران به این شرکت ها وجود ندارد و اغلب می خواهند با شرکت های خارجی همکاری کنند.

وی ادامه داد: شرکت دانش بنیانی را داشتیم که فعالیتش در حوزه برق و الکترونیک بود؛ به گونه ای که محصولاتی را تولید می کرد که نیاز روز صنایع خودرور سازی بود؛ اما مخاطب چندانی در داخل نداشت و همیشه از این موضوع که ناشناخته اند و کسی سراغ آن ها نمی روند ناراضی بودند؛ گفتنی است، به کمک پارک علم و فناوری خلیج فارس فعالیت این نوع شرکت ها در راستای شناخته شدن رواج داده شد. 

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس خاطرنشان کرد: در حوزه های زیست محیطی هم اینگونه است یعنی اگر اعتماد کافی به شرکتی صورت گیرد و زمینه لازم برای ارائه محصولات فراهم شود، به طور قطع می توانیم شاهد نتایج خوبی در بحث محیط زیست باشیم. باید ابتدا شرکت ها معرفی و سپس اعتماد نسبت به این مجموعه ها جلب شود تا میدان عمل کافی برای آن ها فراهم شود.

حبیبی گفت: پارک علم و فناوری با خدماتی که به شرکت ها می دهد، عامل موثری برای بازاریابی آن ها خواهد بود. یکی از مهمترن وظایف ما در مجموعه پارک علم و فناوری خلیج فارس این است که بتوانیم با بسیاری از مدیران عامل در مجموعه های گوناگون درباره این شرکت ها رایزنی کنیم تا قراردادهای استانداردی میان این دو بسته شود.

گزارش :مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا