در شرایط خاص کشور نیازمند ایثار و فداکاری هستیم

 نخستین جلسه شورای عالی آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با حضور دکتر «حمید رضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس شورای عالی، دکتر «عیسی علیزاده» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و دبیر شورای عالی، دکتر «جمال رحیمیان» معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، دکتر «علی طباطبایی قمی» رئیس جهاد دانشگاهی تهران، دکتر «سیما سادات لاری» معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر «مجید سرسنگی» معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران و شماری از مسئولان دستگاههای ذیربط و همکار در این آیین در محل تالار امیر کبیر دانشگاه برگزار شد.

دکتر طیبی با تأکید بر اینکه مقدم دانستن دیگران بر خود در زمینه دفاع از میهن و مقدسات و حتی جان و سلامت نوعی فداکاری است، افزود: در یکسال اخیر در پی شیوع کرونا شاهد فداکاری های بیشماری در سطح کشور بودیم.

وی با بیان اینکه مقدم برشمردن دیگران بر خود در برخورداری از مواهب مادی مرتبط با درجه ایمان هر فرد است، در ادامه خاطرنشان کرد: همه باید در ترویج این صفات پسندیده کوشا و در عین حال قدردان افراد در این زمینه باشیم.

 دکتر طباطبایی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران دبیر شورای سیاستگذاری آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران هم با اشاره به سابقه 10 ساله برگزاری این آیین گفت: در هر دوره از برگزاری تفاوتهای خاصی را شاهد بودیم که از تجربیات آن برای برگزاری بهتر سال بعد استفاده شد.

وی ویژگی خاص این دوره را شرایط خاص کشور براثر شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: قطعاً شرایط برگزاری این دوره متناسب با شرایط روز کشور خواهد بود.

دبیر شورای سیاستگذاری آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه سعی داشتیم در مراسم سال گذشته از سردار دلها حاج قاسم سلیمانی برای شرکت در مراسم دعوت کنیم، افزود: امسال می کوشیم یاد و خاطره شهدای گرامی حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده را گرامی بداریم.

‌فداکاری؛ گمشده امروز

همچنین دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعتقاد به اینکه اسم فداکاری رنگ خدایی دارد و حتی خودپسندترین افراد در برابر فداکاری سر تعظیم فرود می آورند، افزود: فداکاری گمشده ما در این ایام است اما مردم ما همواره در شرایط مختلف کشور فداکاریها و جانفشانی هایی از خود نشان داده اند.

وی با بیان اینکه جوانان ایرانی در همه شرایط دشوار نمونه بارزی از فداکاری بوده اند، گفت: هم اکنون اغلب کانونهای فرهنگی، کانونهای خیریه و حمایتی هستند و در شرایط شیوع کرونا حتی یک دانشجوی پزشکی و علوم پزشکی تمرد نکرد و همگی در صحنه حاضر شدند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس اگر رزمنده ای برای دفاع از جان و ناموس و خانواده خود به جبهه اعزام میشد اما در این دوران حتی خانواده این افراد در معرض خطر بودند.

لاری با اشاره به راه افتادن پویش «زندگی دست یاریگر توست»، گفت: در این پویش 8500 دانشجو به آن پیوستند که از این تعداد 7000 دانشجو مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی بودند که در همه ابعاد فداکاری در فرهنگسازی، مستندسازی، تولید محتوای علمی برای اطلاعات دادن به مردم و بحث درمانی مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه شاید در این ایام کمتر فداکاری این عزیزان را درک بکنیم، گفت: اما با گذار از این دوران، تاریخ در آینده قضاوت خواهد کرد و ما نیز وظیفه داریم این نمونه های بارز فداکاری را برای آیندگان به ثبت برسانیم.

‌محوریت قرار گرفتن فداکاری در دوران کرونا

در ادامه این نشست رحیمیان معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه در این ایام کشور شاهد مصداق بارز فداکاری هستیم، افزود: فداکاری در بخش بهداشت و درمان و سلامت خود را نشان داده است همانطور که در دوران دفاع مقدس گنجینه عظیمی از فداکاری بروز کرد.

وی با بیان اینکه شرایط خاص کشور دوره دهم این آیین را ویژه تر می کند، گفت: طی یکسال گذشته مصادیق عظیمی از فداکاری را در کشور شاهد بودیم در عین حال هر رویدادی پس از یک دهه فعالیت به بلوغ و تکاملی می رسد که امید می رود در این دوره با حمایت و پشتیبانی همه دستگاههای همکار شاهد این بلوغ و شکوفایی باشیم.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران سرآغاز این رویداد فرهنگی را امدادرسانی شماری از دانشجویان دانشگاه تهران به آسیب دیدگان زلزله بم در 5 دیماه 82 دانست و گفت: از اهداف برگزاری این آیین پاسداشت ارزشهای الهی، انسانی و اخلاقی در جامعه به ویژه دانشجویان و ترویج فرهنگ فداکاری، شجاعت و نوعدوستی در میان دانشجویان است.

وی با بیان اینکه شورای عالی در سطح معاونین وزارت بهداشت و علوم و دستگاههای مرتبط با محوریت کرونا و دیگر مصادیق فداکاری برگزار می شود، افزود: پیشنهادات دبیرخانه به شورای عالی و شورای سیاستگذاری شامل این موارد در بخش تجلیل از دانشجویان و گروههای دانشجویی فداکار از 68 دانشجوی فداکار و شماری از گروههای دانشجویی تقدیر می شود.

رحیمیان ادامه داد: همچنین مقرر است از 22 فرد فداکار غیر دانشجو در بخش جنبی آیین تقدیر شود در عین حال از خانواده 300 شهید مدافع سلامت در سراسر کشور با اهدای تندیس فداکاری تقدیر می شود.

وی ساخت تندیس ویژه مدافعان سلامت و نصب در بیمارستان را از پیشنهادات این دوره برشمرد و افزود: در بخش قهرمانان ملی این آیین برنامه گرامیداشت و تقدیر از رشادتهای دوشهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده برگزار می شود.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از پیشنهادات بخش قهرمانان ملی را اعطای تندیس فداکاری منقش و مزین به نام سردار سلیمانی تزیین الواح تقدیر برگزیدگان آیین دهم به تمثال و یادداشتی در گرامیداشت سردار حاج قاسم سلیمانی دعوت از خانواده های معظم شهید سلیمانی و شهید فخری زاده برای حضور در مراسم  دانست.

در ادامه این نشست نمایندگان سازمانهای همکار نظرات و پیشنهادات خود را در جهت برگزاری هر چه بهتر این آیین بیان کردند.

مسعود حبیبی، معاون اجتماعی و پارلمانی سازمان نظام پزشکی کشور، نیز به‌ عنوان یکی دیگر از حاضران این نشست، طی سخنانی اظهار کرد: در دوران شیوع این بیماری و وحشت و ترس عمومی و در مدت زمانی که حتی خانواده‌ها حاضر نبودند بر بالین بیمار خود حاضر شوند، شاهد جان‌فشانی‌های کادر درمان بودیم. با توجه به اینکه در شرایط سخت و تحریم هم قرار داشتیم لازم است که این فداکاری‌ها مورد قدردانی قرار گیرد که خوشبختانه جایگاه ویژه‌ای برای وزارت بهداشت و شهدای سلامت در این دوره در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در خصوص نامگذاری میادین خوب است نماینده‌ای از شهرداری تهران به این جلسات دعوت شود تا در این‌باره هم‌افزایی بیشتری اتفاق بیفتد.

سعید محمدی، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، نیز طی سخنانی بیان کرد: در دوران کرونا تلاش ما این بود که خللی در کمک به وضعیت بیماران نیازمند خون ایجاد نشود. اهداکنندگان خون همواره یار ما بوده‌اند و امروز خوشبختانه شاهد هستیم که ۴۰ درصد اهداکنندگان خون در رده سنی بین ۱۸ تا ۳۰ سال هستند و بخش قابل توجهی از این افراد را از میان دانشجویانند.

سعید محمدی، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، نیز طی سخنانی بیان کرد: در دوران کرونا تلاش ما این بود که خللی در کمک به وضعیت بیماران نیازمند خون ایجاد نشود. اهداکنندگان خون همواره یار ما بوده‌اند و امروز خوشبختانه شاهد هستیم که ۴۰ درصد اهداکنندگان خون در رده سنی بین ۱۸ تا ۳۰ سال هستند و بخش قابل توجهی از این افراد را از میان دانشجویانند.

ژیلا مهدی آقایی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، نیز در سخنانی گفت: محیط زیست شاید از جهاتی در جایگاهی که فداکاران در این حیطه دیده شوند، قرار نداشته باشد اما واقعیت این است که هر آنچه زیست ما را تشکیل می‌دهد به محیط زیست مربوط است. امسال با توجه به تأکید دوره دهم اعطای تندیس ملی فداکاری بر مسئله کووید ۱۹، باید به فعالیت‌های محیط زیستی دانشجویان در زمینه تولید محتواهای آموزشی و جمع‌آوری کمک‌ها و ارسال و توزیع آن‌ها اشاره کنم.

ذوالفقار یزدانمهر، معاون امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه دانشجویان از جمله شریف‌ترین و فرهیخته‌ترین قشر جامعه هستند و فداکاری و بشردوستی آنان جنس و رنگ خدایی دارد و در قالب‌های خاص و از پیش تعریف شده نمی‌گنجد، بیان کرد: توجه به یک نکته در برگزاری این رویداد حائز اهمیت است، آن هم اینکه در برگزاری این آیین نباید نگاه کلیشه‌ای به حرکت‌های دانشجویی داشت و آنچه انتظار می‌رود عمق بخشیدن، ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی با محوریت فعالیت‌های دانشجویی است. دانشجویان در نقاط دوردست نباید احساس ناامیدی داشته باشند. البته با نگاه دولتی نیز نمی‌توان فعالیت‌های خیرخواهانه را ترویج کرد و چه خوب که این فرهنگ‌سازی به واسطه دانشجویان انجام شود. در این رویداد نباید از دانشجویان علاقه‌مند به عرصه فداکاری و ایثارگری در مناطق دور از مرکز غافل شد تا استعدادها شکوفا و بذر امید در وجود آنان کاشته شود.

عباس کلهر، شاعر آیینی نیز که به نمایندگی از معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جلسه حاضر بود، با بیان اینکه امسال فرصتی استثنایی به دست آمده و محدودیت ایجاد شده می‌تواند فرصتی باشد تا مفهوم فداکاری را دوباره زنده کنیم، گفت: طی سال‌های متمادی وقتی می‌خواستیم مفهوم ایثار و فداکاری را برای دانشجویان تبیین کنیم، آن‌ها را به یک گذشته تاریخی نزدیک و یا دور ارجاع می‌دادیم، اما امسال فرصتی استثنایی در حوزه ادبیات و شعر و داستان فراهم آمده تا بتوان مصادیق تازه‌ای در این حوزه برای افراد تعریف و تبیین کرد. این فرصت را باید قدر دانست.

به گفته کلهر؛ برایند فرهنگ مقاومت در تاریخ شعر فارسی و نتیجه آن، شاهنامه شد. اکنون نیز باید به واسطه جوانان خلاق و هنرمند شاهنامه‌های جدیدی خلق شود. شاید بسیاری از ما شهید فخری‌زاده را بعد از شهادتشان شناختیم و از آن زمان متوجه ابعاد شخصیتی ایشان شدیم اما درباره شهدای خدمت نیازمند این هستیم که آن‌ها را به عنوان اسطوره‌های جهاد و ایثار و مقاومت معرفی کنیم و لذا باید به شخصیت‌سازی در حوزه ادبیات و شعر و داستان پرداخته شود و این کار به نگارش زندگینامه آن‌ها گره بخورد.

یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، نیز به عنوان یکی از حاضران در این جلسه ضمن بیان این نکته که فداکاری، گذشت از «من» به نفع دیگران و جامعه است، گفت: نباید و نمی‌توانیم گذشت و ایثار را از دوران دفاع مقدس جدا کنیم، این فرهنگ در کشور ما ریشه‌دار است. دیگری را مقدم بر خود دانستن والاترین مرتبه ایمان است و بالاترین مرتبه ایثار متعلق به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) است. امروزه کسانی که در عرصه سلامت جانفشانی و ایثارگری می‌کنند شرایط سخت‌تری نسبت به دوران دفاع مقدس داشته و دارند. بنیاد شهید نیز جمعیتی بالغ بر ۱۱۴ هزار نفر از میان دانشجویان در دانشگاه‌های کشور را داراست و مفتخر است در راستای ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری گام بردارد. امیدواریم به واسطه این آیین به اهداف مدنظر جامه عل بپوشانیم.

یکانی نیز به نمایندگی از معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راهکارهای اساسی فرهنگ‌سازی، بحث الگوسازی است و خروجی این آیین هم باید معرفی دانشجویانی باشد که به عنوان الگو در جامعه مخاطب خود اثرگذار هستند؛ لذا در کنار توجه به سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها و اعطای جوایز در این آیین، باید به معیارهای گزینش الگو توجه کرد و این مسئله موضوع بحث و بررسی این جلسات قرار گیرد، گاهاً برخی الگوها، اثرگذاری بسیار زیادی دارند، اما این الگو نباید کاریکاتوری نباشد، تا ماندگار و اثرگذاری آن مطلوب و درازمدت باشد.

محمد گل‌افشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، نیز در سخنانی بیان کرد: افرادی که این تندیس را دریافت می‌کنند یعنی شعاری داده و به آن عمل کرده‌اند. موضوع فداکاری چیزی نیست که افراد به خوداظهاری بپردازند و شرایطی لازم است که این‌ افراد شناسایی و معرفی شوند و لذا نیازمند یک مدیریت فرهنگی در این‌ زمینه هستیم تا فرصتی فراهم شود که مردم و افراد جامعه این فداکاران و ایثارگران را معرفی کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا