در گذشت دکتر محمد قریب

  • در گذشت دکتر محمد قریب

درچنین روزی در سال 1353 هجری شمسی دکتر محمد قریب یکی از برجسته ترین پزشکان ایرانی چشم از جهان فروبست. او را پدر طب کودکان ایران نام نهاده اند. وی در سال 1288 هـ.ش تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی پاریس به پایان رساند و به عنوان استاد کرسی بیماری های کودکان و ریاست بخش کودکان انتخاب شد. اودر سال 1317 برای همیشه به ایران آمد. در سال 1349 بیمارستان مرکز طبی کودکان را تاسیس کرد. از آثار او می توان به کتاب بیماری کودکان و کتاب مسائل و مشکلات طب نام برد. وی در سال 1353 ه. ش درگذشت .

  • آغاز ساخت بنای برج ایفل

بنای برج ایفل در شهر پاریس به همت ایفل از جمله مهندسان برجسته فرانسوی در تاریخ بیست و یکم ژانويه سال ۱۸۸۷ ميلادی آغاز شد. بنای این برج که امروزه از پدیده‌های بزرگ و دیدنی فرانسه و جهان به‌شمار می‌‏رود، در سال ۱۸۸۹م میلادی به پایان رسید.

  • به آب انداختن نخستین زيردريايي هسته ‏اي جهان

اولين زيردريايي به صورت جنگ ‏افزار در سال 1775م توسط يك امريكايي به نام ديويد بوشْنِل در جريان جنگ‏هاي استقلال‏طلبانه امريكا با نيروهاي انگليسي، اختراع شد. پروانه ‏هاي اين زيردريايي ابتدايي با زور بازوي سرنشينان به چرخش درمي‏آمد. با پيشرفت‏هاي تكنولوژي در قرن نوزدهم و استفاده از نيروي بخار و برق، زيردريايي الكتريكي ساخته شد كه مجهز به توپ و اژدرافكن بود. تازه ‏ترين تحول در اين زمينه، اختراع زيردريايي‏ هاي هسته‏ اي است كه پس از جنگ جهاني دوم و دستيابي به نيروي اتم تحقق يافته است. اولين زيردريايي از اين نوع در سال 1954 توسط ايالات متحده امريكا كامل شد و در 21 ژانويه همين سال به آب انداخته شد و "ناتيلوس" نام گرفت.
اين زيردريايي كه مجهز به موشك‏ انداز است، مي‏تواند بمب هسته ‏اي نيز پرتاب كند. تفاوت اساسي زيردريايي ‏هاي هسته‏اي با زيردريايي ‏هاي معمولي در اين است كه زيردريايي هسته ‏اي داراي رآكتوري هستند كه نيروي محركه آنها را تامين مي‏كند. در نتيجه مي‏توانند ماه‏ها در درياها در زير آب به حركت خود ادامه دهند بي‏آنكه نيازي به سوختگيري داشته باشند. اين زيردريايي‏ها قادر به پرتاب موشك‏هايي با كلاهك هسته‏اي هستند و از مخوف‏ترين جنگ افزارهاي كنوني به شمار مي‏روند.

  • درگذشت ابوالحسن نجفی

ابوالحسن نجفی  متولد ۷ تیر ۱۳۰۸ در نجفبود. وی زبان‌شناس و مترجم ایرانی بود. او عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و دبیری مجله ادبیات تطبیقی را بر عهده داشت. عمده فعالیت‌های ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی است. نجفی یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها را برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی تدوین کرده که به «دایرهٔ نجفی» معروف است.او  ۲ بهمن ۱۳۹۴ در تهران درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا