آسیب دیدگی آثار تاریخی لیبی طی سال های اخیر

سینا پرس : کشور لیبی یکی از کشورهای باستانی و تاریخی بوده و این موضوع سبب شده است که آثار ارزشمند بسیاری در گوشه و کنار این سرزمین وجود داشته باشد .  از سوی دیگر عدم وجود ثبات سیاسی و جنگ های داخلی طی سال های اخیر در این کشور سبب ایجاد خسارت های غیر قابل جبرانی به این آثار تاریخی و ارزشمند شده است . به تازگی یک باستان شناس پژوهشگر ایتالیائی با نام ساوینو دی لرنیا Savino di Lernia که مدیر هیات اعزامی باستان شناسی ایتالیا موسوم به پروژه صحرا Sahara در کشور لیبی است ، در مقاله ای که در نشریه علمی Nature  به چاپ رسید ، توصیف دقیقی از شرایط فعلی میراث فرهنگی این کشور ارائه داده است .

بر این اساس ، شرایط نامساعد موجود در این کشور شمال آفریقا  از سال 2011 به بعد سبب شده است که آثار باستانی لیبی متحمل خسارات زیادی شوند که به اعتقاد این پژوهشگر ایتالیائی ،  مهمترین عوامل ایجاد کننده این خسارت ها عبارتند از : انجام فعالیت های غیر قانونی ، خرابکاری های عمدی و تخریب آثار تاریخی و تخریب و آسیب دیدگی این سایت ها و محوطه ها به دلیل تردد افراد و وسایل نقلیه . بر این اساس تا کنون و طی چند سال گذشته ، محوطه های تاریخی و پیش از تاریخی متعددی در این کشور دچار آسیب دیدگی جدی شده و یا به کلی از بین رفته اند .

این پژوهشگر ایتالیائی بهترین راهکار حفظ آثار تاریخی فعلی لیبی را در دیجیتالی کردن و ثبت کامل و دقیق تمامی آثار موجود در موزه های این کشور دانسته و عنوان کرد این اطلاعات باید در اختیار همه پژوهشگران قرار داشته باشد و امکان ایجاد زیر ساخت های لازم برای پژوهشگران نسل بعدی کشور لیبی را فراهم کند .

وی در خاتمه تصریح کرد که همزمان با انقلاب ایجاد شده در کشور لیبی و تحولات سیاسی سال های اخیر ، این امید برای باستان شناسی و میراث فرهنگی لیبی به وجود آمد که رویکرد جدید و مدرنی در این حوزه ها ظاهر شده و فعالیت های مبتنی بر پژوهش های روز و علمی افزایش خواهد یافت که متاسفانه نتیجه این موضوع بالعکس بوده و این آثار با آسیب های فراوانی رو به رو شدند .