کنترل بیماری «ام اس» با داروی مخصوص کلیه

به گزارش سیناپرس،نتایج پژوهش جدیدی که به رهبری محققان نیوزیلندی انجام شده است نشان می دهد که یک داروی مؤثر برای درمان بیماری مزمن کلیه که در ژاپن استفاده می شود، پتانسیل درمانی فوق العاده ای برای کنترل بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس دارد؛ بیماری خودایمنی که به غلاف عایق سلول های عصبی مغز حمله می کند و در حال حاضر هیچ درمان موثری ندارد.

در این تحقیق که روی موش ها انجام شده است، محققان دریافته اند که این دارو به ترمیم غلاف نورون ها کمک می کند و لذا به نوعی، نویدبخش درمان بیماری ام اس است.
این تحقیق، موجب شده است دانشمندان به بهبود عملکرد در مبتلایان به اختلال عصبی مزمن ام اس که 2.5 میلیون نفر را در سراسر جهان گرفتار خود کرده است، یک قدم نزدیک تر شوند.
داروی مورد اشاره که نالفورافین نام دارد، نه تنها برای کند کردن روند ناتوانی سلول های عصبی مؤثر است، بلکه در بازگرداندن عملکرد آن ها نیز تاثیرات مناسبی نشان می دهد.
به گزارش سیناپرس، به گفته محققان فوق، نالفورافین سال ها است که به صورت بالینی برای درمان بیماری های مختلفی نظیر بیماری های کلیوی استفاده می شود. این دارو ایمن بوده و به خوبی توسط بدن تحمل می شود.
آن ها متوجه شده اند که اثرات اصلاحی این دارو بر سلول های عصبی متأثر از ام اس، حتی از ترکیب دیگری به نام US50،488 که دارای اثرات جانبی نامناسبی است، برتر عمل می کند.

این دانشمندان گفته اند: «ما در حال جمع آوری بودجه لازم هستیم تا بتوانیم آزمایش بالینی نالفورافین را انجام دهیم تا این گام مهم رو به جلو را به مراحل عملی جدیدی برسانیم».

شایان ذکر است این یافته های علمی ارزشمند در Clinical and Translational Immunology منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا