کودکان مبتلا به کروناویروس بار ویروسی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند

بار ویروسی میزان ویروسی است که شخص درون گلو و بینی خود دارد. برخی دانشمندان معتقدند این بار سلولی با انتقال ویروس ارتباط دارد اگرچه در مورد این موضوع شک و شبهه‌هایی نیز وجود دارد.

داده‌های منتشر شده توسط مسئولان بهداشت و سلامت هلند نشان می‌دهد که بار ویروسی افراد بزرگسال بالای ۸۰ سال ۱۶ برابر بیشتر از کودکان زیر ۱۲ سال است.

همچنین آزمایش سریع آنتی ژن مانند که برای استفاده در مدارس و فرودگاه‌ها پیشنهاد شده بود نیز دقت کمتری در کودکان به نسبت بزرگسالان دارند و علت آن نیز میزان کم بار ویروسی در کودکان است.
بیش از ۲۵۰ هزار نفر در شمال هلند از اول ماه ژانویه ۲۰۲۰ تا یک دسامبر آزمایش دادند. از میان این آزمایش‌ها ۲۱۱ هزار و ۹۹۳ آزمایش توسط متخصصان انجام شد که در ۱۸ هزار و ۲۹۰ مورد بار ویروسی قابل بررسی بود.

تمام این تست‌ها توسط یک آزمایشگاه منطقه ای در هلند بررسی شد تا روند بررسی همه‌ی تست‌ها یکی باشد.

نویسندگان این مقاله در مقالشان که هنوز بازنگری نشده و به صورت پیش چاپ منتشر شده نوشته‌اند که این تحقیقات اولین تحقیقاتی است که بار ویروسی سارس-کوو-۲ را در تعداد زیادی از مبتلایان بررسی می‌کند.

محققان می‌گویند: داده‌های ما ارتباطی واضح میان سن و بار ویروسی سارس-کوو-۲ را نشان می‌دهد و کودکان زیر ۱۲ سال مستقل از جنسیت و طول دوره‌ی بیماری بار ویروسی کمتری نشان دادند.

بیش از ۲۵۰۰ نفر از کسانی که آزمایش دادند سنی کمتر از ۲۰ سال داشتند و ۲۳۸ نفر از آن‌ها سنی کمتر از ۱۲ سال داشتند.

یکی از معیارهای اندازه‌گیری بار ویروسیCP است که به معنای آن است که چند چرخه آزمایش PCR مورد نیاز است تا ویروس تشخیص داده شود. هرچه این رقم بالاتر باشد، بار ویروسی کمتر است.

در این مطالعه، محققان تفاوت میانگین CP افراد بالای ۸۰ و زیر ۱۲ سال را بیش از چهار دوره معادل افزایش ۱۶ برابری اعلام کردند.

کنمرلند یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: نکته جالب توجه و مهم این تحقیقات میزان بار ویروسی کم در کودکان بود و یافته‌های ما تحقیقات گذشته مبنی بر کمرنگ بودن نقش کودکان در انتقال ویروس را تایید می‌کند.

در طول همه‌گیری این موضوع که چرا کودکان دچار کووید-۱۹ نمی‌شوند در حالی که بزرگسالان به شدت مریض می‌شوند مانند یک معما بود و کودکان در طول همه‌گیری کووید-۱۹ موارد کمتری از ابتلا نسبت به سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا نشان دادند.

پروفسور وندی بارکلی از "دانشگاه امپریال لندن" ، ماه گذشته نظریه‌ای را توضیح داد و گفت: از آنجا که ویروس کرونا از طریق گیرنده ای به نام ACE۲ وارد سلول می‌شود که در بسیاری از سلول‌های دستگاه تنفسی فوقانی یافت می‌شود بزرگسالان هدف‌های آسان‌تری برای ویروس به نسبت کودکان هستند.

این به این دلیل است که مقدار گیرنده ACE۲ که بدن فرد به طور طبیعی و به طور پیوسته ایجاد می‌کند با گذشت زمان افزایش می‌یابد و کودکان میزان کم و بزرگسالان میزان بیشتری از آن دارند.
ACE۲ گیرنده‌ای در سطح سلول‌های انسانی است که ویروس کرونا به وسیله آن سلول را آلوده می‌کند.

محققان هلندی اظهار داشتند که آزمایشات آنتی‌ژن اگرچه سریع‌تر هستند اما به اندازه آزمایش PCR قابل اعتماد نیستند. مخصوصا اگر بیماری با بار ویروسی کم مورد آزمایش قرار گیرد.

در یک سوم کودکان آلوده کمتر از ۱۲ سال یعنی ۳۱ درصد، بار ویروسی ثبت شده تقریباً عددی کمتر از ۳۰ بود. این عدد تقریبا دو برابر افراد بزرگسالی است که آن‌ها نیز بار ویروسی کمی داشتند. در نتیجه محققان معتقدند آزمایش آنتی‌ژن سارس-کوو-۲ حساسیت و دقت کمتری در کودکان دارد.

منبع:ایسنا 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا