ضرورت گسترش همکاری‌ها در حوزه فناوری‌های نوین

 شفیق دیوب، سفیر جمهوری عربی سوریه به منظور بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های علمی تحقیقاتی بین ایران و سوریه، با دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر غلامی در این دیدار با اشاره به اهمیت همکاری‌های علمی بین دو کشور ایران و سوریه، گفت: علاقه‌مند هستیم که همکاری‌های خوبی بین دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و پژوهشی صورت گیرد و در این راستا باید علائق مشترک بین دو کشور احصاء و برنامه‌ریزی شده و سپس مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دانشجویان زیادی از کشور سوریه در ایران تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و تعدادی کثیری نیز در حال تحصیل هستند.

وزیر علوم، جایگاه جهانی ایران را در برخی رشته‌های تحصیلی، بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در رشته‌هایی همچون نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و آمادگی داریم با وجود این ظرفیت علمی ارزشمند همکاری تنگاتنگی بین اساتید و دانشجویان دو کشور ایران و سوریه اتفاق بیفتد و فعالیت‌های مشترک علمی ارزشمندی ارائه شود.

دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موفقیت‌هایی که پارک‌های علم و فناوری در ایران داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در این پارک‌ها جوانان تحصیل‌کرده و متخصص در کنار اساتید دانشگاه‌ها، ایده‌های فناورانه خود را با حمایت پارک‌ها رشد می‌دهند و به شرکت‌هایی تبدیل می‌شوند که در جهت رفع نیازهای جامعه و حتی صادرات محصول به کشورهای دیگر بسیار موفق عمل می‌کنند.

وی افزود: همه کشورها به توسعه چنین مراکزی نیاز دارند تا در برابر رفتارهای خصمانه کشورهای استعمارگر که عموماً این روزها ملت‌های زیادی را تحت فشار قرار می‌دهند، ایستادگی کنند. اینکه کشور ما طی سه سال گذشته به خوبی توانسته است در برابر تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه‌مان روا داشته شده است، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد، مرهون خدمات و دستاوردهای ارزشمند علمی است که به دست جوانان و متخصصان داخلی رقم خورده است.

دکتر غلامی همچنین آموزش‌های مهارتی تکنسین و کارشناسان ماهر در صنایع و تربیت نیروی انسانی ماهر را مورد توجه قرار داد و گفت: در این زمینه نیز امکان همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد که باید مقدمات آن فراهم شده و موضوعات کلیدی مورد تفاهم قرار گیرد.

تاثیر دستاوردهای علمی ایران در حوزه‌های اقتصادی و مقاومت در برابر تحریم‌ها شایسته تبریک است

شفیق دیوب، سفیر جمهوری عربی سوریه در ایران نیز در این دیدار، گفت: تاثیر دستاوردهای علمی تحقیقاتی ایران در حوزه‌های اقتصادی و مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه، شایسته تبریک و تکریم است.

وی اظهار کرد: موفقیت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان انگیزه و الگویی است که کشورهای جهان سوم می‌توانند برای دستیابی به موفقیت‌های علمی از آن پیروی کنند و به عنوان الگویی موفق آن را در نظر گیرند.

سفیر سوریه در ایران تاکید کرد: محقق کردن پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های اقتصادی و مهم‌تر از آن انتقال این تجارب ارزشمند باید مورد توجه کشورهای جهان سوم قرار گیرد. کشور سوریه نیز آمادگی خود را برای همکاری در عالی‌ترین سطوح ممکن در ذیل فعالیت‌های وزارت تعلیمات عالی اعلام می‌کند.

به گفته سفیر سوریه، "تاسیس آزمایشگاه‌های پژوهشی، مشارکت در برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی بین دو کشور، همکاری زمینه آموزش مهارت‌های علمی، تبادل دانشجو و اساتید در دوره‌های کوتاه‌مدت و تبادل تجربیات، راهنمایی مشترک پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا، انتشار مقالات در مجله‌های علمی و پژوهشی دو کشور" از جمله مواردی است که دو کشور می‌توانند در آنها نهایت همکاری را داشته باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: انتقال فناوری از ایران و بومی‌سازی آن در سوریه برای ما از اولویت برخوردار است.

بر اساس اعلام وزارت علوم، در این دیدار، همچنین دکتر سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین المللی نیز روند توسعه همکاری های علمی و فناورانه تهران و دمشق را تشریح کرد و چالش های فرا روی توسعه همکاری های طرفین را برشمرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا