روشی جدید برای تبدیل میکروپلاستیک‌ها به کربن دی اکسید و آب

یکی از مشکلات آلودگی ریزپلاستیک‌ها یا همان میکروپلاستیک‌ها این واقعیت است که این ذرات پلاستیکی بسیار کوچک هستند و به همین دلیل وقتی در آب پراکنده می‌شوند، به سختی به دام می‌افتند یا خنثی می‌شوند. به همین دلیل یک تکنیک جدید در حال توسعه است تا آنها را در منبع خود؛ جایی که بسیار متمرکز هستند، از بین ببرد.

اگرچه میکروپلاستیک‌های موجود در آب اشکال مختلفی دارند، اما بخش عمده‌ای از آنها از الیاف ریز جدا شده از پارچه‌های مصنوعی هنگام شستشو هستند. این الیاف از فاضلاب خانه‌ها یا تأسیسات خشکشویی تجاری در نهایت به رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها راه می‌یابند.

در این مطالعه به سرپرستی پروفسور پاتریک دروگی، دانشمندان موسسه ملی کبک (INRS) می‌خواهند با از بین بردن الیاف موجود در تاسیسات لباسشویی و خشکشویی به محض ورود به جریان فاضلاب، این روش را پیش ببرند. این روش شامل استفاده از فرآیندی است که به عنوان اکسیداسیون الکترولیتی شناخته می‌شود و رادیکال‌های هیدروکسیل را در فاضلاب تولید می‌کند. این رادیکال‌ها موجب تجزیه الیاف به کربن دی اکسید غیرسمی و مولکول‌های آب می‌شوند.

محققان در آزمایش‌های آزمایشگاهی که با استفاده از انواع مختلف الکترودهای قابل استفاده مجدد انجام شده است، تاکنون توانسته‌اند ۸۹ درصد از ذرات پلی‌استایرن معلق در "فاضلاب شبیه‌سازی شده" را تجزیه کنند. آنها اکنون در حال آزمایش این فناوری در جریان اصلی فاضلاب هستند که ممکن است چالش‌های جدیدی را به همراه داشته باشد.

دروگوی می‌گوید: فاضلاب واقعی حاوی مواد دیگری مانند کربنات‌ها و فسفات‌ها است که می‌تواند بر روند تجزیه تأثیر بگذارد و می‌توانند رادیکال‌ها را به دام بیندازند و عملکرد فرآیند اکسیداسیون را کاهش دهند.

اگر این آزمایش‌ها موفقیت آمیز باشد، تیم تحقیقات برای تعیین هزینه این روش و افزایش قابلیت استفاده از آن برای استفاده تجاری ادامه خواهد داد.

این مطالعه در مجله Environment Pollution منتشر شده است.