مجموعه پارک های علم و فناوری از شرایط کرونا متاثر شدند

مهندس حامد ابراهیمی با اشاره به عملکرد پارک در یک‌سال گذشته با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، گفت: پارک تربیت مدرس دومین پارک علم و فناوری کشور است. در دو سال اخیر و در راستای توسعه فعالیت‌ها، برنامه جدیدی به روند این پارک اضافه شده که در چند قسمت، تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از آن‌ها برنامه توسعۀ فیزیکی است که به ایجاد ظرفیت و ساختار فیزیکی برای پذیرش شرکت‌ها منجر شده است. پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در دو سایت واقع در اتوبان شهید بابایی و بلوار پژوهش، در حال تاسیس ساختمان‌های جدید برای استقرار شرکت‌ها و استفاده از امکانات پارک است.

وی ادامه داد: برنامه‌ دیگر پارک علم و فناوری تربیت مدرس در حوزه تولید محتوا برای جذب، پذیرش و توانمندسازی تیم‌هایی‌ است که پتانسیل‌های لازم را دارند. این پارک هم‌چنین طرحی را برای تجاری‌ سازی یافته‌ های پژوهشی دانشگاهی با هدف کمک به اساتیدی‌ که پژوهشی را انجام داده و محصول و خدمتی فناورانه دارند که قابلیت ورود به بازار را دارد، تعریف شده است.

ابراهیمی درباره‌ برنامه‌ دیگر پارک علم و فناوری تربیت مدرس در خصوص کارآفرینان دانشگاهی نیز چنین گفت: در این طرح که به آن جشنوارۀ استارپوزال گفته می‌شود، تمرکز بیشتر بر روی دانشجویانی ا‎ست که در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و وقت زیادی بر روی پایان‌نامه و رساله‌شان گذاشته‌اند. متاسفانه در شرایط کنونی اشتغال و درآمد کشور، «مهاجرت» یکی از گزینه‌های پیش‌روی دانشجویان و نخبگان بعد از فراغت از تحصیل است. پارک علم و فناوری سعی دارد تا شرایطی را آماده کند که نخبگان پیش از اتمام تحصیلات، شاغل شوند یا فعالیت‌‎های علمی‌-پژوهشی‌شان قابلیت تجاری شدن داشته باشد و بی‌هدف نماند.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس درباره شرکت‌های زیرمجموعه این پارک بیان کرد: در حال حاضر در پارک علم فناوری بیش از ۱۵۰ شرکت و واحد فناور عضو هستند که از این تعداد، بیش از ۳۰ شرکت، بالغ هستند و ۱۲۰ شرکت در مرکز رشد پارک مستقرند که نوپا و کوچک محسوب می‌شوند.

ابراهیمی درباره بودجه تخصیص‌شده‌ و نیازهای مختلف پارک علم و فناوری، ادامه داد: بخشی از بودجه پارک علم و فناوری از سازمان برنامه و بودجه تامین می‌‎شود. اغلب این بودجه صرف توانمندسازی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. این پارک هم‌چنین درآمدهای اختصاصی نیز دارد؛ بخشی از آن از طریق همین شرکت‌ها که بعد از فروش محصولات‌شان به درآمد می‌رسند، پرداخت شده و بخش دیگری هم از طریق معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری تامین می‌شود؛ این بودجه برای تقویت طرح‌های پژوهشی به شرکت‌ها تزریق می‌شود.

وی درباره دستاوردهای پارک نیز این‌طور اظهار کرد: شرکت‌هایی که در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس مستقر هستند، اغلب در حوزه تجهیزات پزشکی، دارویی، کشاورزی فعالیت می‌کنند. برای مثال یکی از شرکت‌های فعال در پارک موفق شد تا شربتی خوراکی برای مبارزه با کرونا تهیه کند و به تایید اولیه برساند. هم‌چنین در حوزه کشاورزی فناوری‌هایی مثل هوشمندسازی گلخانه‌ها، کشت گیاهان دارویی و… صورت گرفته است.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تاثیرات پاندمی کرونا بر فعالیت‌های این مجموعه گفت: طبیعتاً مجموعه پارک علم و فناوری نیز از شرایط کرونا متاثر شد، خصوصاً در زمینه اقتصادی. اما در این مدت حجم درخواست‌ها برای پذیرش در پارک به ۳۶۰ مورد افزایش یافت که با برنامه‌ریزی اغلب این افراد و شرکت‌ها به عضویت پارک درآمدند و بازارهای جدیدی را ایجاد کردند.

منبع:ایسنا 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا