کتاب مردگان در مصر کشف شد

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان در جدیدترین کاوش های خود در سرزمین باستانی مصر به گنجینه های جدیدی دست پیدا کرده اند که مرتبط با دوره حکومت جدید مصر  یعنی حدود سه هزار سال پیش است. این یافته ها به طور دقیق در نکروپلیس سقاره، جنوب قاهره که بخشی از نکروپولیس یا گورستان سلطنتی در پایتخت باستانی مصر، ممفیس را تشکیل می دهد، پیدا شده است.

بر اساس گزارش های رسمی، تیمی از باستان شناسان و پژوهشگران وزارت آثار باستانی و مرکز زاهی حواس (Zahi Hawass) کتابخانه جدید اسکندریه، ۲۲ تدفین حاوی ۵۴ تابوت مربوط به دوران پادشاهی جدید را کشف کردند که از حدود ۱۵۷۰ پیش از میلاد تا ۱۰۶۹ پیش از میلاد بر مصر حکومت می کرد.

بسیاری از این تابوت ها صحنه هایی نقاشی شده از خدایان را نشان می دهند که در آن زمان مورد پرستش قرار می گرفتند. این کشف، اولین کشفی است که در آن تابوت هایی با قدمت سه هزار سال در منطقه سقاره پیدا شده است. این یافته ها به باستان شناسان کمک کرده تا تشخیص دهند که منطقه سقاره برای تدفین اشخاص در دوره پادشاهی جدید به ویژه اواخر آن دوره مورد استفاده قرار می گرفته است.

علاوه بر موارد فوق،  زاهی حواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر، اعلام کرد که باستان شناسان یک پاپیروس به طول چهار متر پیدا کردند که شامل متن کتاب مردگان است. این کتاب مجموعه ای از طلسم ها با هدف هدایت مردگان از طریق جهان زیرین مصر باستان است. به گفته وی این یافته ها می توانند به بازنویسی تاریخ سقاره و پادشاهی جدید کمک کنند.  
به گزارش سیناپرس،تابوت های تدفین کشف شده در عمق بیش از ۱۲ متر واقع شده بودند. همچنین در این حفاری ها چندین بازی باستانی به دست آمده که یکی از آنها شبیه شطرنج مدرن است. از دیگر اشیائی به دست آمده می توان به مجسمه هایی از آنوبیس خدای مشهور مصر باستان و ماسک های چوبی مخصوص تدفین اشاره کرد.

باستان شناسان همچنین در فعالیت های خود در نزدیکی هرم تتی، معبد ملکه نیت، همسر پادشاه تتی را که اولین پادشاه سلسله ششم بود و از ۳۳۲۳ پیش از میلاد تا ۲۱۵۰ پیش از میلاد بر مصر حکومت می کرد، کشف کردند. قابل توجه است که سه انبار ساخته شده از خشت و گل، متصل به معبد ملکه نیت از زیر خاک بیرون کشیده شد که تصور می شود محلی برای ذخیره مواد مور نیاز معبد، پیشکش ها و ابزارهای مقبره ملکه بوده است.
زاهی حواس این کشف را مهمترین کشف باستان شناسی امسال توصیف کرد و سقاره را به عنوان یک مقصد مهم گردشگری و فرهنگی تأیید نمود.
لازه به ذکر است که حفاری ها در این سایت هنوز ادامه دارد و به گفته حواس، ۷۰ درصد از این منطقه جدید هنوز تحت حفاری ها و اکتشافات جدید قرار دارند. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا