جلوگیری از بروز آسیب های اسکلتی با میز لپ تاپ ارگونومی

به گزارش سیناپرس، در سال  های اخیر کاربران زیادی به دلیل قابل حمل بودن، تنوع بالای قیمت و حجم کمتر از لپ تاپ استفاده می  کنند، به طوری که فروش لپ تاپ در بازار نسبت به رایانه رومیزی در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان جامعه نزدیک به ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

از دیدگاه ارگونومی، طراحی لپ  تاپ مانند یک رایانه صورت نگرفته است، چرا که صفحه کلید و صفحه نمایش آن به هم متصل هستند. به همین دلیل عدم استفاده یا فقدان میز لپ تاپ مناسب یکی از علل بروز درد و ناراحتی در افرادی است که از این وسیله استفاده می  کنند.

به طور کلی بنا بر نظر متخصصان، کاربران رایانه به دلیل عدم قابلیت تنظیم زاویه دیدشان با صفحه نمایش و عدم رعایت اصول ارگونومی دچار مشکل می  شوند و این موضوع در رابطه با کاربران لپ تاپ بیشتر است. این در حالی است که محققان به اهمیت استفاده از هرگونه ابزار کاری قابل تنظیم که اصول مکانیک زیستی و تفاوت  های اندامی اشخاص را در نظر گیرد تاکید دارند.

به گزارش سیناپرس، در همین راستا، میز لپ تاپ ارگونومی نیز باید به گونه ای طراحی شود که افراد بتوانند متناسب با ابعاد و حالت بدنی خود آن را تنظیم کنند و از این طریق اختلالات اسکلتی عضلانی مربوط به کار با این وسیله را کاهش دهند.

این موضوع، به عنوان یک هدف پژوهشی بااهمیت مورد توجه متخصصانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته است. این افراد در همین زمینه، به بررسی میزان کارایی نوعی میز لپ  تاپ ارگونومی که با استفاده از روشی به نام RULA ساخته شده است، پرداخته  اند.

در این مطالعه، 17 دانشجوی پسر و 17 دانشجوی دختر از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بازه سنی 20 تا 30 سال مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج این بررسی  ها نشان داد که میز لپ  تاپ ارگونومی طراحی شده به دلیل دارا بودن قابلیت تنظیم ارتفاع، قابلیت تنظیم پهنا و قابلیت تنظیم شیب صفحه کلید در شش حالت، دارای بیشترین انطباق با ابعاد آنتروپومتری بدن در حالت  های مختلف است.
این نتایج، مؤثر بودن میز لپ  تاپ ارگونومی که به روش RULA طراحی شده است را در بهبود وضعیت کاربران هنگام استفاده از لپ  تاپ تأیید می  نماید.
به گزارش سیناپرس،  احسان  اله حبیبی، استاد و محقق گروه بهداشت حرفه  ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دو همکار دیگرش در این رابطه می گویند: «روش RULA که در سال ۱۹۹۳ ارائه گردیده است، فعالیت ماهیچه ثابت و نیرویی که بر روی اندام  های فوقانی اعمال می  شود را مورد ارزیابی قرار می  دهد. این روش جهت ارزیابی سریع بار روی سیستم اسکلتی عضلانی به دلیل وضعیت بدنی کمر و اندام فوقانی، عملکرد ماهیچه و بار اضافی اعمال شده بر روی بدن طراحی شده است».
به بیان آن ها، «نتایج بدست آمده از پژوهش ما مؤثر بودن میز لپ  تاپ ارگونومی را در بهبود وضعیت بدنی کاربران هنگام استفاده از لپ تاپ مورد تاکید قرار می  دهد. بر همین اساس، ارتباط معنی  داری بین مدت زمان استفاده از لپ تاپ و نمره نهایی RULA در ارزیابی وضعیت بدنی وجود دارد».
این محققان با توجه به نتایج حاصل از پژوهش خود پیشنهاد داده  اند که میز طراحی شده فوق در وضعیت  های مختلف و در گروه  های سنی دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.
قابل ذکر است این یافته  های علمی پژوهشی را مجله «تحقیقات نظام سلامت» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان منتشر نموده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا