برای رفع اتهاب لثه، از این خمیردندان استفاده کنید

به گزارش سیناپرس، پریودونتیت یک بیماری مزمن التهابی است که بیش از ۵۰ درصــد افراد جامعه را درگیر کرده و این میزان با بالا رفتن ســن افزایش می یابد. نوع پیشرفته این بیماری ششمین بیماری شایع در انسان هاست و اگر درمان نشـــود باعث تخریب بافت های حمایت کننده دندان همانند لثه، استخوان ها و سایر اجزای دندانی شده و در نهایت به از دست دادن دندان ها خواهد انجامید.

این شـرایط دارای اثر منفی روی کیفیت زندگی، صحبت کردن، تغذیه و اعتماد به نفس هستند. به علاوه این بیماری با برخی بیماری های التهابی مزمن دیگر به شـکل غیر وابسـته در ارتباط اســـت و به همین دلیل به عنوان یک نگرانی جدی در ســـطح ســـلامت جامعه مطرح اســـت.

در این میان به گفته محققان، ژنژیویت به عنوان شایع ترین و خفیف ترین بیماری پریودنتال شـــناخته می شود که با تجمع پلاک بر روی ســطح دندان ها و ســطوح بافت نرم اطراف آن ها، ایجاد می شود. انباشته شدن پلاک میکروبی یا اصطلاحاً جرم به عنوان عامل اولیه ایجاد کننده ژنژیویت شناخته می شود و اگر تداخلی در انباشت آن انجام نشود،به گزارش سیناپرس، ژنژیویت به بیماری پریودنتیت تبدیل می شود. کنترل پلاک میکروبی اســاس کلیه درمان های دندانپزشــکی و مبنای موفقیت آینده آن هاست. مســـواک زدن، رایج ترین روش مکانیکی جهت کنترل پلاک است که اگر در فواصل مناسب و به صورت مداوم انجام شود می تواند در جلوگیری از بیماری های پریودنتال و نیز پوســـیدگی مؤثر باشد.

در رابطه با این موضوع مهم، تیمی پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران دست به انجام مطالعه ای زده اند که در آن، تأثیر ماده ای طبیعی به نام «انوکسولون» بر وضعیت پلاک دندانی و همچنین التهاب و خونریزی لثه ای مورد بررسی واقع شده است.

در این پژوهش که نتایج آن در مجله دندانپزشکی، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است، 40 بیمار دارای ژنزیویت شرکت داشتند و از آن ها خواسته شد که دوبار در روز و هر بار به مدت سه دقیقه دندان های خود را به روش آموزش داده شده با خمیر دندان آرترودنت حاوی ماده انوکسولون مسواک بزنند و همچنین لثه های خود را با خمیردندان فوق به مدت یک دقیقه ماساژ دهند و سپس دهان خود را بشویند. پس از گذشت 21 روز از مطالعه، محققان وضعیت بیماران فوق را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه بالینی و مقایسه این افراد با آن هایی که از چنین روشی استفاده نکرده بودند نشان داد که استفاده از خمیردندان حاوی انوکسولون دارای اثرات ضد التهابی خوبی بر روی لثه است.

بر این اساس، زهره مرادی، استادیار و محقق گروه آموزشی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و همکارانش اظهار داشته اند: «بررسی های ما نشان داد که هر سه شاخص مورد مطالعه به صورت قابل ملاحظه ای نسبت به ابتدای ارزیابی کاهش یافته بود و در مقایسه ها مشخص شد که شاخص های لثه ای و خونریزی از لثه در گروهی که از خمیردندان آرترودنت استفاده کرده بودند، نسبت به گروهی که خمیردندان معمولی به آن ها داده شده بود، کاهش قابل توجهی یافته بود».

به گفته آن ها، «ماده انوکسولون در مطالعات مختلف فعالیت های مشـــخص دارویی از جمله اثر ضـد التهاب و اثر بر بهبود زخم ها را از خود نشـان داده اسـت. همچنین اثرات ســودمند این ماده درکاهش تحلیل اســتخوان نیز در تحقیقات دیگری مشخص شده و لذا با توجه به یافته های ما، می توان نتیجه گیری نمود که خمیردندان حاوی یک درصــد انوکسولون می تواند سبب کاهش التهاب لثه شده و از این طریق، مشکلات مرتبط را رفع نماید».

گفتنی است ماده انوکسولون یا گلیسیرهتینیک اســید، از اجزای اصـلی گیاه شــیرین بیان اسـت که به عنوان شـیرین کننده در بسیاری از مواد دارویی اســـت استفاده می شود. به علاوه این ماده خواص شبیه به اسـتروئیدها را دارد و ضـد التهاب، ضد باکتری و ضـد قارچ است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا