کمبود ویتامین D ریسک زوال عقل را دو برابر می‌کند

تحقیقات متعدد نشان داده  افراد با سطح پایین ویتامین D نسبت به افراد با سطح نرمال این ویتامین، ۵۳درصد بیشتر احتمال پیشرفت زوال عقلی دارند، همچنین  افرادی که سطح پایین ویتامین D را در آزمایش خود نشان دادند احتمال ابتلا به آلزایمر (رایج ترین نوع زوال عقل) در آنها بیشتر وجود دارد.

ریسک فاکتورها حتی در بین افراد با کمبود ویتامین D شدید، بیشتر وجود داشته و افرادی که کمترین میزان ویتامین D را دارند نسبت به کسانی که سطوح کافی این ویتامین را دارا هستند، ۱۲۵ درصد پیشرفت زوال عقلی در آنها محتمل تر است.

 ویتامین D ممکن است در از بین بردن و پاک سازی بیماری آلزایمر نقش داشته باشد و  توصیه می شود این ویتامین بیشتر از طریق رژیم غذایی و در معرض نورخورشید قرار گرفتن تامین شود. ماهی های چرب مثل سالمون و مواجهه با نورخورشید دو منبع طبیعی ویتامین D هستند.

شیرهای غنی شده با ویتامین D یا شیر سویا و نیز تخم مرغ دیگر منابع رژیمی و جامد هستند و هم چنین فعالیت بدنی منظم و متناوب برای پیشگیری از زوال عقل توصیه می شود.

بر اساس آخرین نتایج مطالعات وزارت بهداشت، ۸۰ درصد ایرانیان کمبود ویتامین D دارند و یکی از ویتامین‌های موثر در پیشگیری از پوکی استخوان، افسردگی، ابتلا به بیماری‌های گوارشی، ابتلا به MS، ابتلا به دیابت، چاقی و فشار خون است.

در معرض آفتاب قرار گرفتن، ورزش و مصرف کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان موثر هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا