تشخیص ذات‌الریه در مبتلایان به کووید-۱۹ شدید با آزمایش دی.ان.ای

این آزمایش که به تازگی ایجاد شده اطلاعات لازم برای شروع درمان را تنها در چند ساعت در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

این رویکرد گامی مهم در جهت درمان بهتر و سریع‌تر عفونت است. دکتر "اندرو کانوی موریس"(Andrew Conway Morris) یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: در اوایل شیوع این بیماری ما متوجه شدیم که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر ذات‌الریه ثانویه هستند و در همان زمان شروع به استفاده از یک روش سریع تشخیص آزمایشی که دقیقاً برای چنین شرایطی ایجاد کرده بودیم، کردیم. با استفاده از این آزمایش متوجه شدیم که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دو برابر بیشتر از سایر بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به ذات الریه ثانویه مبتلا می‌شوند.

به طور معمول، انجام آزمایش آنالیز ذات‌الریه دشوار است زیرا نمونه‌های باکتریایی بیماران باید تصفیه شده و در آزمایشگاه پر شوند که این امری خسته کننده است. آزمایش دانشگاه کمبریج با شناسایی دی.ان.ای پاتوژن‌های مختلف یک استراتژی انتخابی را اتخاذ می‌کند که این امر انجام آزمایش سریع‌تر و دقیق‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

موریس افزود: این آزمایش از چندین واکنش زنجیره‌ای پلیمراز(PCR) استفاده می‌کند که دی.ان.ای باکتری را تشخیص می‌دهد و می‌تواند در مدت زمان حدود چهار ساعت انجام شود و این به آن معناست که دیگر نیازی به انتظار برای رشد باکتری نیست. غالباً بیماران قبل از اینکه باکتری‌ها در آزمایشگاه رشد کنند، مصرف آنتی‌بیوتیک را شروع می‌کنند. این به این معنی است که نتایج حاصل از کشت اغلب منفی است در حالی که واکنش زنجیره‌ای پلیمراز برای شناسایی نیاز به باکتری‌های زنده ندارد و این یک آزمایش دقیق‌تر است.

این آزمایش چندین واکنش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز را به طور موازی انجام می‌دهد و می‌تواند همزمان ۵۲ عامل بیماری زای مختلف را که اغلب ریه‌های بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه را آلوده می‌کند، شناسایی کند. در عین حال آزمایش مذکور می‌تواند مقاومت آنتی بیوتیکی را نیز آزمایش کند.

"میلیس میز"(Mailis Maes) نویسنده اصلی مطالعه گفت: ما دریافتیم که اگرچه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بیشتر در معرض ذات‌الریه ثانویه قرار می‌گیرند، باکتری‌های ایجاد کننده این عفونت‌ها مشابه باکتری‌های حاظر در بدن بیماران بستری در بخش آی.سی.یو که به کووید-۱۹ مبتلا نیستند، است.

بودجه این مطالعه توسط "موسسه ملی تحقیقات بهداشتی مرکز تحقیقات زیست پزشکی کمبریج" تأمین شد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا