حفاری در حریم سلطان

به گزارش سیناپرس، به دنبال مطالعات اولیه، دانشگاه دیکل مشخص شد در منطقه دیاربکر، مقبره یکی از سلاطین سلجوقی ترکیه قرار دارد. در ادامه تیمی برای یافتن محل دقیق قبر این پادشاه با نام کلیج ارسلان اول ایجاد شده و به کاوش در این منطقه پرداختند.

بر اساس گزارش های رسمی اداره باستان شناسی دیاربکر، حفاری های صورت گرفته در این محل به مدت نه روز ادامه داشته و در نتیجه مقابر سلطان قلیچ ارسلان اول و  دخترش سعیده خاتون کشف شد. به گزارش سیناپرس، در همین رابطه مهمت کاراکوچ ، رئیس دانشگاه دیاربکر  در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که در مطالعات مختلفی که تاکنون انجام شده است ، انتصاب این محوطه به پادشاه سلجوقی محرز بوده ولی محل دقیق قبر هنوز سلطان به وضوح مشخص نشده است.
سلطان قلیچ ارسلان اول در فاصله سال های ۱۰۹۲ تا ۱۱۰۷ میلادی برابر با قرن پنجم هجری بر بخش های از ترکیه امروزی حکومت می کرده و یکی از پادشاهان مسلمان درگیر در جنگ های صلیبی بود که به دفعات توانست اروپاییان را شکست دهد.

امپراتوری سلجوقیان روم، حکومتی مقارن با سلاجقه ایران بود که در اناتولی امروزی حکومت می کرد. 
مطالعات در این زمینه ادامه داشته و علاوه بر بقایای مقبره سلطان و دخترش، آثار معماری و تزئینات وابسته به آن در این محل کشف شده اند و حفاری در این سایت همچنان ادامه دارد.

شناسایی کامل این محوطه می تواند بخش هایی از فرهنگ وتاریخ ایران و ترکیه و سلسه سلجوقیان را روشن کند.

مترجم: نیروانا حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا