به جای پیشانی، دمای چشم و انگشت را بگیرید

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، متخصصان فیزیولوژی بدن انسان در مقالات علمی که به تازگی منتشر کرده اند، به تأثیر حرارت سنج هایی اشاره کرده اند که پوست بدن فرد را برای تشخیص تب اسکن می کند. به گفته آنها، در این روش به همان اندازه که احتمال مثبت بودن نتیجه بالاست، درصد منفی بودن نتیجه ممکن است بالا باشد.

محققان بر این باورند که اندازه گیری دو نقطه خاص از بدن که جریان خون کافی هم داشته باشند، در صورت بالا رفتن درجه حرارت، معیار دقیق تری برای سنجش دقیق دمای بدن به شمار می رود. زمانی به بالا بودن دمای بدن تب گفته می شود که دما به 38 درجه یا بالاتر رسیده باشد. اما از نظر شرایط بیمارستانی، دمای 8/37 یا بالاتر را تب در نظر می گیرند.

حرارت سنج های اسکن پیشانی به ویژه در دوران کرونا برای اندازه گیری درجه حرارت بدن در بیشتر مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد که معمول ترین روش شناسایی مبتلایان به کووید- 19 محسوب می شود اما در این میان، افرادی هم وجود دارند که به این طریق قابل شناسایی نیستند.

محققان دانشگاه پورتسموث به تازگی اعلام کرده اند که با استفاده از فناوری سنجش حرارتی، بهتر است به جای اندازه گیری حرارت از پیشانی، دمای نوک انگشتان و چشم را بسنجید که هم سرعت تشخیص و هم دقت بالاتری دارد. تشخیص بالا بودن دمای بدن شاخصی نامطمئن برای تشخیص عفونت کروناست به طوری که تنها قادر است 11 درصد مبتلایانی را که تب دارند، شناسایی کند.

به گزارش سیناپرس، همچنین محققان به این نکته اشاره می کنند که دمای بالایی که از ناحیه پیشانی ثبت می شود ممکن است دلایل مختلف دیگری غیر از کرونا مانند عفونت دیگری در بدن، گرم بودن هوا و مصرف مشروبات الکلی داشته باشد. در این میان باید به این نکته دقت کرد که تأثیر عوامل خارجی روی دمای بدن بیشتر از طریق پیشانی قابل شناسایی است و کم تر از طریق نوک انگشت و چشم می توان آن را تشخیص داد.

اگر دمای بدن فردی به دلیل ورزش، قرار گرفتن در هوای داغ یا پوشیدن لباس های زیاد یا مصرف الکل بالا رفته باشد، این دما در پیشانی و انگشت قابل شناسایی است. معمولا اگر فردی تب داشته باشد، سر داغ و دست ها یخ خواهند بود. بنابراین، تفاوت بین این دو نقطه برای تشخیص تب بسیار حساس تر خواهد بود.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا