پاکسازی زباله های فضایی با کاوشگر سوییسی

به گزارش ایرنا از space.com مدار نزدیک زمین مملو از زباله های فضایی است. اما اگر ماموریت اخیر مرکز مهندسی هوا و فضای این کشور به نام EPFL موفقیت آمیز باشد، شلوغی فضا کمتر خواهد شد.

مرکز مهندسی هوا و فضای سوییس قصد دارد بعد از پرتاب نخستین ماهواره های مکعبی خود به نام SwissCubes به مدار زمین در مرحله دوم این ماموریت به نام پاکسازی فضایی 1 (CleanSpace One) این ماهواره ها را از مدار جمع آوری کند.

برای این منظور، این مرکز با مشارکت سیستم فضایی سوییس (S3) کاوشگر Pac-Man را در بخشی از ماموریت پاکسازی فضایی 1 به فضا پرتاب خواهد کرد.

این کاوشگر که به یک شبکه توری مخروطی شکل مجهز خواهد بود یک ماهواره کوچک به نام SwissCube را قبل از سوختن در اتمسفر زمین، به دام می اندازد.ماهواره های SwissCubes که ماهواره های کوچک مکعبی شکلی به اندازه فر اجاق گاز هستند از ماهواره های محبوب در خصوص آزمایش های فضایی در آمریکا به شمار می روند.

مهندسان می گویند، این کاوشگر که چندین آزمایش لازم را سپری کرده است در ماموریت پاکسازی فضا 1 برای بلعیدن ماهواره SwissCube آماده شده است.

تاریخ پرتاب این کاوشگر برای سال 2018 برنامه ریزی شده است. تصور می شود که در حال حاضر سه هزار تن زباله فضایی در حال چرخش در مدار نزدیک به زمین هستند. اکنون محققان در شماری از طرح ها در حال فعالیت برای کشف راه حل هایی برای پاکسازی زباله های فضایی هستند.

طبق این گزارش درحالیکه سایر طرح ها بر فناوری های لیزر و بازوهای زباله گیر روباتیک تکیه دارند، اما مهندسان مرکز EPFL سوییس با کمک دانشجویان دانشگاه علوم کاربردی در ژنو تصمیم گرفت راهکاری شبیه به Pac-Man را در فضا اجرا کند که ماهواره ها را با استفاده از یک شبکه توری مخروطی به دام می اندازد.

مایکل لوریا استاد فناوری صنعتی در دانشکده علوم کاربردی در ژنو اظهار داشت که سیستم جدید از اطمینان پذیری بالاتری برخوردار است و نسبت به یک پنجه یا بازوی روباتیک مانورپذیری بالاتری دارد.

پیدا کردن ماهواره هایی با ابعاد ۴ در ۴ اینچ کاری بسیار دشوار خواهد بود لذا مشخص نیست که آیا این پروژه می تواند با موفقیت روبرو شود یا خیر.

با در نظر داشتن همین مساله محققان مشغول ساخت نوعی دوربین HDR و سیستم پردازش تصویر هستند که می تواند بازتاب های نوری ایجاد شده توسط ماهواره های مکعبی را در فضا تشخیص دهد.