ساخت سامانه ای برای برطرف کردن ریخت و پاش‌های نفتی روی آب

ابراهیم اعلایی، مسئول پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت در گفتگو با مهر گفت: در این پژوهشکده توانستیم سامانه پیشرفته ای را بومی سازی کنیم که ریخت و پاش های نفتی به وجود آمده در سطح آب را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه این سامانه قابلیت دارد به صورت همزمان روغن و نفت را از منابع آبی جدا کند و در نهایت پساب تصفیه شده را با استانداردهای لازم به طبیعت بازگرداند، افزود: با استفاده از این سامانه توانستیم آلودگی های موجود در چشمه های استان لرستان را از بین ببریم.

وی ادامه داد: با این روش آلودگی های آبها به زیر حد استاندارد کاهش پیدا می کند.

اعلایی در خصوص دیگر فعالیت های این پژوهشکده توضیح داد و گفت: پاکسازی منابع خاک توسط دو تکنولوژی متناسب با اقلیم مناطق مختلف بر پایه فناوری زیستی نیز توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است. با فناوری زیستی می توان از طریق حذف آلودگی ها به پاکسازی نفتی رسید.

به گفته مسئول پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، تمرکز ما در جهت کاهش آلایندگی های زیست محیطی است تا بدین وسیله آلودگی هوا نیز کاهش پیدا کند.

 اعلایی گفت: همچنین در تلاشیم با اندازه گیری دقیق و ایجاد زیرساخت نرم افزاری، در سنوات و دوره های مشخص، وضعیت آلودگی را در هر کدام از قسمت های صنعت سهم بندی کنیم و راهکارهایی را برای به حداقل رساندن آنها ارائه دهیم تا کمترین آسیب در محیط زیست ایجاد شود.

وی با بیان اینکه حذف آلایندگی ها از منابع زیرزمینی و خاک های تحت الارضی از دیگر فعالیت های ما به شمار می رود، گفت: همچنین بنا داریم از طریق تکنولوژی های جدید، برای اولین بار آلایندگی های زیست محیطی را ازبین ببریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا