گرگ های منقرض شده در بازی تاج و تخت یافت شدند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که گرگ های سفید و عظیم الجثه سریال بازی تاج و تخت که با نام Game of Thrones's Wolves Dire شناخته می شوند در دنیای حقیقی نیز وجود داشته اند با این توضیح که این موجودات در حقیقت گرگ نبوده اند.

به گزارش سیناپرس، گرچه ممکن است اکثر مردم گرگ های وحشتناک را در بسیاری از صحنه های سریال بازی تاج و تخت دیده باشند، اما موضوع جالب این است که این موجودات ماحصل تخیل جورج آر.آر مارتین نبوده و  در حقیقت، دانشمندان از اواخر قرن نوزدهم میلادی در مورد این موجود منقرض شده، اطلاعات زیادی داشته اند.

به گزارش سیناپرس،تا همین اواخر، اعتقاد عمومی بر این بود که گرگ (Canis dirus) همان گرگ عضلانی خاکستری (Canis lupus) است. دلیل موضوع فوق این است که اسکلت این دو جانور بسیار به یکدیگر شبیه هستند. نتایج پژوهش های جدید محققان که در آخرین شماره مجله نیچر منتشر شد، نشان می دهد که این دو گونه گرگ سانان بسیار کمتر از آنچه ظاهرشان نشان می دهد، اشتراک دارند.

ماجرا از آن جا شروع شد که باستان شناسی به نام آنجلا پری، از دانشگاه دورهام انگلیس، برای یافتن فسیل های این  گرگ وحشتناک از مجموعه موزه های جهان، به آمریکای شمالی عزیمت کرد و تلاش کرد تا دی ان ای این موجود را استخراج کند. خوشبختانه  تلاش وی موفقیت آمیز بوده و این باستان شناس خلاق و همکارانش توانستند ژنوم های پنج فسیل این نژاد از گرگ ها از آیداهو، اوهایو، تنسی و وایومینگ را بررسی و توالی ژنوم آن را ترسیم کنند. این فسیل ها دارای قدمت  ۵۰ تا ۱۳ هزار سال پیش بوده و در این زمان منقرض شده بودند.

به گزارش سیناپرس، بررسی های پژوهشگران نشان می دهد این گونه گرگ درشت هیکل که در سریال بازی تاج و تخت حضور داشت، از نژاد گرگ های امروزی نیست و در واقع محققان پس از مقایسه توالی ژنتیکی این گونه منقرض شده  با گرگ های خاکستری و چندین گونه گرگ دیگر، کشف کردند که گرگ های منقرض شده فوق و گرگ های خاکستری از نظر ژنتیکی از جد مشترک خود در حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار سال پیش جدا شده اند.

گزارش مجزایی که در  Scientific American منتشر شد نیز نشان می دهد شباهت ریخت شناختی آنها نمونه ای از تکامل همگرا است. به عبارت دیگر، این دو گونه گرگ ویژگی های مشابهی را به دلیل شباهت سبک زندگی پیدا کردند، نه به این دلیل که دی ان ای آن ها یکسان و مشابه بود.

بر اساس این یافته ها، ممکن است گرگ های منقرض شده که در سریال بازی تاج و تخت شاهد هستیم،  در محیطی بسیار دور از گرگ های خاکستری موجود در اوراسیا تکامل پیدا کرده و میلیون ها سال حاکم بلامنازع دشت های قاره آمریکا بوده اند. به باور پژوهشگران، احتمالا مهاجرت های انسانی عامل اصلی انقراض این جانور محسوب می شود.

*دکتر احسان محمدحسینی، باستان شناس و مدرس دانشگاه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا