ایجاد گذرنامه‌های واکسیناسیون دیجیتال کووید درجهان

 سازمان‌های حریم خصوصی می‌گویند تا زمانی که واکسن‌ها به طور گسترده توزیع نشود، انجام این کار ناعادلانه است.گروهی از سازمان‌های بهداشتی و شرکت‌های فناوری از جمله شرکت مایکروسافت و ابرشرکت نرم‌افزاری آمریکایی اورکل در حال کار روی پروژه‌ای هستند که طی آن تأیید می‌شود چه کسانی واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده‌اند و با این کار افرادی که ادعاهای دروغین مبنی بر دریافت واکسن می‌کنند، شناسایی خواهند شد.

این عملیات که رویکرد گواهینامه واکسیناسیون یا وی سی آی (VCI) نامیده می‌شود برای کمک به افراد در گرفتن نسخه‌های دیجیتالی رمزنگاری شده از سوابق ایمن سازی که در کیف پول الکترونیکی ذخیره خواهند شد،  ایجاد شده است.

کیف پول الکترونیکی به یک دستگاه الکترونیکی یا یک سرویس آنلاین گفته می‌شود که به شخص این امکان را می‌دهد تا تراکنش الکترونیکی انجام دهد که می‌تواند شامل خرید اقلام از یک فروشگاه به صورت آنلاین با استفاده از یک کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند باشد. حساب بانکی فرد نیز می‌تواند به کیف پول الکترونیکی متصل باشد. همچنین ممکن است گواهینامه رانندگی، کارت سلامت و سایر اسناد شناسایی در تلفن همراه ذخیره شده باشند.

آنها در عملیات وی سی آی در تلاشند تا مدارک را با استفاده از مشخصات"کارت بهداشت هوشمند" (SMART Health Cards) که به منظور اجازه دادن به افراد برای ذخیره داده‌های ایمن سازی یا انجام امور آزمایشگاهی در کیف پول الکترونیکی ذخیره می‌شود، تهیه کنند و پس از آن مدارک به صورت کد QR برای بررسی و تأیید در دسترس خواهند بود.

با این حال موضوع گذرنامه‌های دیجیتال و گواهینامه معتبر باعث ایجاد نگرانی در بین سازمان‌های حریم خصوصی شده چراکه بر اساس گفته سازمان خیریه"Privacy International" آنها معتقدند تا زمانی که همه به واکسن موثر دسترسی پیدا نکنند، هر سیستمی که برای ورود فرد یا ارائه خدمات به او به گذرنامه احتیاج دارد، ناعادلانه خواهد بود.

این سازمان در وب سایت خود نوشت: واکسن یک تمرین بهداشت عمومی است و نباید به یک عامل تبعیض جدید تبدیل شود.

این سازمان با این موضوع که ارائه چنین سوابقی احتمالاً ضروری خواهد بود موافق است؛ اما نگران هستند که انجام آن با مشکلات بیشتری برای افراد همراه خواهد بود.

به نظر نمی‌رسد وی سی آی به پروژه خود از رویکرد عادلانه نگاه نکند؛ چراکه هدف اصلی آنها ایجاد راهی برای کمک به افراد جامعه برای بازگشت به زندگی قبل از همه گیری کرونا و انجام کارها با خیال راحت است.

این طرح در حال ایجاد بنیاد پروژه مردم عادی (Commons Project Foundation) است و در حال کار بر روی "گذرنامه مردم عادی" (Common Pass) است که به مسافران امکان می‌دهد هنگام ورود به کشورهای مختلف و عبور از مرزها نتایج آزمایشات واکسیناسیون یا ویروس کرونای خود را ارائه دهند.

چند شرکت هواپیمایی از جمله یونایتد ایرلاینز و جت بلو در حال آزمایش گذرنامه مردم عادی هستند.

پال میر مدیر اجرایی پروژه مذکور گفت: هدف از رویکرد گواهینامه واکسیناسیون توانمندسازی افرادی که دارای دسترسی دیجیتالی به سوابق واکسیناسیون هستند، خواهد بود تا بتوانند از ابزارهایی مانند گذرنامه مردم عادی برای بازگشت با خیال راحت به سفر، کار، مدرسه و زندگی استفاده کنند و این در حالی است که از حریم خصوصی داده‌های آنها نیز محافظت می‌شود.

در پروژه مذکور شرکت‌های مشهور حوزه فناوری مانند مایکروسافت، سِیْلزفورس و اورکل و همچنین مایو کلینیک  با یکدیگر همکاری می‌کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا