لزوم گسترش همکاری‌ جهاددانشگاهی با کشورهای دوست و منطقه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از توانمندی‌های جهاددانشگاهی برای تولید سیستم رانش واگن‌های پروژه قطار ملی در واحد علم و صنعت گفت: افتتاح و رونمایی از یک رام قطار ملی در بهمن‌ماه با ۸۰ درصد ساخت داخل در گام اول یک تحول بنیادین در خودکفایی ملی در عرصه‌های مکانیک و الکترومکانیک است.

دکتر علی آقامحمدی روز پنجشنبه (۲۵ دی‌ماه) به همراه دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در بازدید از توانمندی‌های این نهاد برای تولید سیستم رانش واگن‌های پروژه قطار ملی در واحد علم و صنعت با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌های صنعتی باید زنجیره‌ای از امور را تعریف کنیم و تشکیل دهیم، اظهار کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند با کشورهای دوست و منطقه پروژه‌های مشترک فناورانه به اجرا درآورد، همانند کاری که در بحث تولید واکسن کووید۱۹ انجام گرفت می‌تواند در پروژه‌های فناورانه نیز تعریف شود.

مدیر گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه امضای قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن قطار ملی توسط تولیدکنندگان داخلی گامی مهم برای شروع تولید انبوه واگن در کشور است، افزود: با افزایش تقاضا می‌توان در گام‌های بعدی قرارداد تولید هزار دستگاه واگن را منعقد کرد که در آن صورت خودمان در کشور تبدیل به یک واگن‌ساز می‌شویم، اما شرط آن این است که قدم اول در تولید قطار ملی خوب برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌های صنعتی باید زنجیره‌ای از امور را تعریف و تشکیل دهیم که در این زنجیر ذی‌نفعان به یکدیگر متصل شده و جهاددانشگاهی می‌تواند محور این زنجیر قرار گیرد، گفت: نباید کارهای تکراری انجام دهیم و باید به کارهای بر زمین‌مانده ورود کنیم و انتفاع شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر تولیدکنندگان نیز در این زنجیره در نظر گرفته شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تولید قطار ملی اشاره کرد و گفت: این زنجیره اشاره‌شده در تولید قطار ملی با حضور حدود  ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاددانشگاهی و دیگر بخش‌ها با طراحی ایرانی شکل‌گرفته که از این طریق می‌توانیم تمام نیازهای کشور را در داخل تأمین کنیم.

وی بابیان اینکه در کشورمان در موضوع برق و الکترونیک یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم که باید به این بخش توجه ویژه‌ای شود، گفت: در هر پروژه احتمال شکست وجود دارد، اما باید یک نقشه راهی برای توسعه فعالیت‌ها تعریف شود و اگر ریل‌گذاری خوبی انجام دهیم مابقی راه طی می‌شود.

دکتر آقامحمدی در پاسخ به مشکلاتی که درزمینه‌ نبود آزمایشگاه‌های مرجع در کشور مطرح می‌شود، گفت: می‌توانیم این آزمایشگاه‌ها را با مشارکت ذی‌نفعان و با محوریت جهاددانشگاهی در کشور تشکیل دهیم.

گسترش همکاری‌های فناورانه با کشورهای دوست و منطقه موضوع مورد تاکید دیگر این عضو اقتصادی مجمع تشخیص نظام بود که دکتر آقا محمدی در این رابطه گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند با کشورهای دوست و منطقه پروژه‌های مشترک فناورانه به اجرا درآورد، همانند کاری که در بحث تولید واکسن کووید۱۹ انجام گرفت می‌تواند در پروژه‌های فناورانه نیز تعریف شود.

مدیر گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین به تعریف تامین فرایند مالی پروژه‌ها نیز تاکید کرد و گفت: به‌جای پول دادن به پروژه‌ها باید یک نظام تامین مالی طراحی شود تا از این لحاظ در فرایند اجرا مشکلی نداشته باشند.

دکتر آقا محمدی بابیان اینکه یکی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است، افزود: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها، مقاومتی کردن و دانش‌بنیان کردن اقتصاد است که درواقع این بازدید نیز در ارزیابی این نوع تفکر و توسعه آن در همه جای کشور انجام می‌شود.

روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در این بازدید دکتر طیبی روند اجرای پروژه طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو در واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی را تشریح کرد و خبر از پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه ملی داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا