پارک های علم و فناوری، ناجی امروز جوانان بیکار

به گزارش سیناپرس نشست  روسای  پارک های علم و فناوری روز پنج شنبه بیست و پنجم دی ماه سال جاری با حضور دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، غلامحسین رحیمی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، دکتر مهدی کشمیری قائم مقام معاون پژوهش و فناوری در امور فناوری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری و دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و دیگر روسای پارک های علم و فناوری در سراسر کشور به میزبانی پارک ملی  علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ابتدای این نشست گفت: در سال 1397 وقتی  خواهان توسعه و گسترش پارک های علم و فناوری در حوزه هنر و فرهنگ شدیم، در ابتدا راه سختی را پیش رو داشتیم چراکه توجیه اینکه فرهنگ و هنر هم می تواند وارد بخش فناوری شود، امر دشواری بود. اما به یاری  خداوند و همیاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این امر تحقق پیدا کرد.

وی افزود: همواره برای من که نزدیک به چهل سال در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت می کردم بسیار دردآور بود که فرهنگ را همیشه در جایگاه کمک بگیر می دیدم و سال ها با این پرسش مواجه بودم که آیا در تمامی دنیا هم فرهنگ مصرف کننده است یا خیر؟ این بود که تلاش کردیم در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، هنر و فرهنگ را به عنوان یک نیروی مولد اقتصادی در نظر بگیریم.

ایمانی خوشخو گفت: خوشبختانه در این مدت کوتاه با حمایت هایی که انجام شد توانستیم به وضوح نشان دهیم که فرهنگ می تواند یکی از بخش های مولد در کشور باشد و توانستیم زمینه های آن را هم فراهم کنیم که البته کار سختی بود و باید به این سختی ها چیره شویم.

رییس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: تاکید اصلی ما در بحث صنایع خلاق و فرهنگی بر سه موضوع مهم هنری و فرهنگی است که این سه محور عبارت است از؛ هنر های تجسمی؛ گردشگری میراث فرهنگی و همچنین طراحی در زمینه گرافیک، مد و لباس و غیره.

به گفته ایمانی خوشخو، امروزه نزدیک به 800مولد زیر چتر پارک هستند ؛ همچنین طرح های بزرگی را در دست داریم که در حال توسعه و گسترش آن هستیم.

وی با اشاره به اهمیت موسیقی و حمایت هایی که این مجموعه از این شاخه هنری دارد، گفت: تمام خلاقیت هایی که در حوزه موسیقی وجود دارد چه ساخت سازهای مختلف و چه ایده هایی که در زمینه آهنگ سازی است از سوی پارک حمایت می شود و  ما با تشکیل کمیسیون های تخصصی برای هدایت کسب و کارها و مولدهای فرهنگی توانستیم جانی تازه به برخی فعالیت های هنری و به ویژه موسیقی داشته باشیم.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هدف از تشکیل بنیادها را در این مجموعه حمایت از کسب و کارها دانست و گفت: برای رها نشدن کسب و کارها  از شیوه تشکیل بنیاد استفاده کردیم و بر این اساس امروزه سه بنیاد در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فعال است که شامل بنیاد کسب و کارهای دیجیتال، کسب و کارهای حقوقی و کسب و کارهای موسیقی می شود.

به گفته رییس پارک ملی علوم و فناوی های نرم و صنایع فرهنگی، یکی دیگر از موسسات داخل کشور ما که در آینده نزدیک می تواند تریبونی برای همه پارک های کشور باشد فناوری IPTV است؛ همچنین خبرگزاری علم و فرهنگ «سیناپرس» هم به طور ویژه در زمینه علم ،فناوری و فرهنگ به انجام امور رسانه ای و ترویج علم می پردازد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اغلب خبرگزاری ها، علم و فرهنگ اولویت هفتم یا هشتم است، سینا پرس به صورت تخصصی به این حوزه می پردازد.

مهمترین رسالت های پارک ها تقویت و توسعه مراکز رشد و نوآوری

در ادامه این نشست رحیمی با اشاره به اصلی ترین رسالت پارک های علم و فاوری گفت: یکی از مهمترین رسالت های پارک های جامع استانی اهتمام به تشکیل و تقویت و توسعه مراکز رشد و نوآوری در شهرستان های مختلف یک استان است. این فرآیند می تواند به جوانان تحصیل کرده شهرستان ها کمک شایانی در کسب و کارهایشان کند.

وی افزود: این مراکز رشد جوانه هایی هستند که از دل آن ها مهمترین شرکت های فناوری کشور بیرون می آید. یکی از پرسش های اساسی این است که اثر اجتماعی پارک ها چیست؟ اگر ما بگوییم که  پارک ها نهاد هایی هستند که میزبان تعدادی شرکت هستند  اصلا مزیت بزرگی محسوب نمی شود. امروزه نزدیک به یک سوم  شرکت های دانش بنیان ما در پارک ها مستقر هستند و این عدد بزرگی نیست. اما اگر بخواهیم اثر بخشی پارک های علم و فناوری را ببینیم باید بپرسیم چقدر توانستند شرکت هایی که در بطن خود پرورش داده اند را تحویل جامعه بدهند یعنی چند شرکت در استان  به اصطلاح دانش آموخته این پارک ها هستند.

به گفته رحیمی پارک های علم و فناوری در سراسر کشور یکسان توسعه پیدا نکرده است و رویداد های فناورانه نامتوازن است و تقریبا برابر نیست.

وی افزود: خوشبختانه برخی از پارک های شهرستان ها توجه زیادی به حوزه فرهنگ و هنر دارند و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هم به طور ویژه در این حوزه فعالیت می کند که بستری بسیار پول ساز است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا