بازدید دبیرشورای هنرشورای عالی انقلاب فرهنگی از کارگاه خلق اثرهنری در رثای سیمرغ تجلی

کارگاه خلق اثر هنری در رثای سیمرغ تجلی به مناسبت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین و فرهنگستان هنر، در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی هنری صبا چندی پیش گشایش یافت.
خلق این اثر هنری ارزشمند در تکریم مقام شامخ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.همچنین در این اثر از جایگاه نمادین و اسطوره‌ای سردار سلیمانی در بین ملت ما و در گفتمان انقلاب و پایداری اشاره شده است که توسط دکتر حبیب‌الله صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر خلق شده است.
دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در بازدید از این کارگاه خاطرنشان کرد: دکتر حبیب الله صادقی از هنرمندان برجسته کشور است که توفیق اجرای این کار را داشته و به وی دستمریزاد می گویم.
دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:صادقی در کار خود حرفه ای است و کسی نمی تواند به لحاظ حرفه ای از آن ایراد بگیرد و این اثر ارزنده ای است که امروز  برای فرزندان این سرزمین به جای می ماند.
وی افزود: ما در دنیا سرآمد هستیم و در جهاد علمی نیز زبانزد،بنابراین خلق چنین اثری نیز میتواند دوره آموزشی باشد برای نسل جدید هنرمندانی که با مفاهیم متعالی کمتر اشنا هستند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی همچنین افزود: این مسیر می تواند تصویر اصلی انقلاب اسلامی  را به آیندگان هدیه دهد.
گفتنی است، در بخشی از این تابلوها خوی و سرشت استکباری و تروریستی دولت آمریکا و اعوان و انصارش در منطقه همچون داعش و منافقین به خوبی ترسیم شده است. در بخش دیگری از این اثر با استفاده از نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی، رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و از خود گذشتگی مدافعان حرم در جبهه مقاومت به تصویر درآمده است. باید تشکر کنیم از هنرمندانی که در این مدت با خلق آثار هنری، ابعاد مختلف شخصیت سردار سلیمانی و همرزم عزیزش ابومهدی مهندس را ترسیم کرده‌اند.
 
این تابلو در ابتدا، با یک ارجاع تاریخی به دو نقاش بزرگ دنیا و رویکرد اساطیری شأن به انسان است، در ابتدا  تصویر، با دیوی که انسان را می‌بلعد آغاز می‌شود و بعد به مصائب سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان آمریکا اشاره می‌ کند. سپس حمله صدام به ایران و وقوع جنگ تحمیلی در تصاویر به چشم می خورد و بعد از آن  در روایت درهم‌تنیده‌ای پهلوانان و قهرمانان ملی و آئینی، چون آرش و رستم که دوشادوش هم به حفظ و حراست از میهن برخاسته‌اند را میتوان نظاره‌گر بود.
همچنین دراین آثار به سقوط ضحاک اشاره شده و آن را به تابلوی معراج و اندیشه دینی وصل می کند. تابلو از دل فردوسی و مولوی می گذرد و به معراج  پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) می‌رسد. لشکر دشمن، عنصر بعدی است و در ادامه و در جوابش، اعزام بچه‌ها از جای جای ایران بزرگ، که جلوی حمله دشمن ایستاده‌اند را نشان می دهد.
در تابلوی دیگری غواص‌ها، بچه‌های موتورسوار در جبهه و پس از آن نقاشی با تصویر اسرای ایرانی در عراق ادامه پیدا می‌کند. منافقین، طالبان و ۱۱ سپتامبر را با تأکید بر تصویر یک مردِ تک چشم که یک چشم آن طالبان و چشم دیگرش آمریکاست ترسیم  شده است.
این تابلوی 110متری با سقوط داعش، منافقین و نبرد بین نیروهای ایرانی و اشرار، ادامه پیدا می‌کند تا به موضوع سردار سلیمانی می‌رسد. 
درادامه این اثر هنری سیمرغ  نشان داده شده  و تصویر محبت سردار سلیمانی به بچه‌های شهید، بقعه‌های متبرکه در سوریه و کربلا ادامه کار است .همچنین در انتهای اثر  به نمازگزاران و پهپادهای آمریکایی که می‌آیند و آنها را هدف می‌گیرند،می رسد. گفتنی است تابلوی 110متری « رثای سیمرغ تجلی » سال آینده به اتمام خواهد رسید.  
حبیب‌الله صادقی نقاش معاصر ایرانی، متولد 1336 در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و دارنده مدرک کارشناسی ارشد نقاشی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس است. صادقی از محضر اساتیدی چون اصغر محمدی، محمود فرشچیان، مهدی حسینی، مجید مهرگان، هانیبال الخاص، مارکو گریگوریان، حبیب الله آیت‌اللهی، جواد حمیدی و محمود جوادی‌پور بهره جسته است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا