اعتبار طلایی، وزنه سنگین مجازی فروشان طلا

سیناپرس، پرونده فروش طلا در بستر آنلاین و به صورت مجازی همچنان باز است. در گزارش پیشین این پرونده، نظرات گوناگونی از سوی افراد حقوقی در جبهه مخالف و موافق و بی طرف درج شد.

در مجموع صحبت های ارائه شده، اتحادیه طلافروشان شهر تهران در موضع مخالف این جریان قرار گرفتند و معتقدند، تا زمانی که بستر های مطمئن برای فروش طلا در فضای مجازی ارائه نشود نباید نسبت به این عمل اهتمام ورزید. این در حالی است که اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و نماینده وزارت صمت معتقدند با توجه به اینکه فروشندگان طلا در بستر مجازی همگی دارای مجوز و اعتبار کافی برای این فعالیت هستند، دلیل منطقی برای جلوگیری از این فعالیت وجود ندارد و افراد دارای مجوز می توانند علاوه بر اینکه در بستر فیزیکی به فروش طلا می پردازند به صورت مجازی هم به کسب و کار خود ادامه دهد.

در ادامه و در شماره جدید این گزارش محمد بختیاری بازرس اتحادیه طلافروشان شمیرانات در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گوی خود را به سمت مخالفان این جریان انداخت و گفت: از آنجایی که نظارتی بر شرکت ها انجام نمی شود و امکان بروز تخلفات در این نوع کسب و کار به راحتی صورت می گیرد، باید پیش از فروش این فلز گرانبها در بستر مجازی، روند خاصی از نظارت صورت پذیرد.

به گفته بختیاری، اگر طلا فروشان در بحث ارزیابی عیار طلا تخلفی کنند نظارتی مبنی بر جلوگیری از آن وجود ندارد. 

وی ادامه داد: در شرایط فروش فیزیکی نظارت های لازم در حال حاضر وجود دارد اما به هر حال باز هم تخلف می شود حال چه برسد به اینکه فردی بخواهد در خانه به فروش طلا بپردازد. طلا فلزی گران‌ بهایی است که تخلف اندک در فروش آن باعث می شود ضرر زیادی به خریدار وارد شود و چون فروش آنلاین تحت نظارت اتحادیه های شهری طلافروشان نیست، ما نمی توانیم اعمال نظارت کنیم در واقع باید عیار طلا پیش از فروش از سوی اتحادیه طلافروشان در هر شهر و روستا بررسی شود و بعد به فروش برسد. 

این بازرس با اشاره به بحث اعتبار طلافروشان در بحث فروش طلا گفت: درست است که اغلب طلا فروشان افراد با سابقه و معتبری در صنف خود هستند این افراد پیش‌ ترها هم تبلیغ اینترنتی داشتند، اما فروش طلا را تنها زمانی انجام می دادند که خریدار به صورت مسقیم وارد مغازه می شد؛ به عبارت دیگر باید الزامات اساسی تر برای این نوع فروش چیده شود. 

در ادامه کیومرث امیریان، ریاست اتحادیه طلا جواهر شمیرانات با اشاره به دیدگاه اتحادیه طلافروشان شمیرانات درباب فروش طلا در بستر آنلاین گفت: این اتحادیه هیچ موضعی در قبال فروش اینترنتی طلا ندارد تنها الزام این است که هر فردی که می خواهد در فضای مجازی به فروش طلا بپردازد باید مجوزهای لازم را داشته باشد. در اصل تنها طلا فروشانی که دارای اعتبار هستند یا سابقه مورد اعتمادی در بحث فروش فیزیکی داشتند می توانند طلای خود را در پلت فرم ها بفروشند. 

وی گفت: در حقیقت اتحادیه شمیرانات موافق فروش طلا در بستر مجازی است. اینکه اتحادیه طلافروشان تهران مخالفت خود را در راستای فراهم نبودن بسترهای لازم اعلام کرده است، چندان قابل درک نیست. وقتی فردی در بستر قانون و با داشتن پروانه کسب به فروش طلا در بستر مجازی بپردازد، خللی در این نوع کسب و کار به وجود نمی آید از طرفی تخلفات در هر شرایطی امکان بروز دارند. 

به گفته رییس اتحادیه طلافروشان شمیرانات، رعایت حقوق مشتری در هر شرایطی الزامی است و کسانی که در فضای مجازی  فعالیت می کنند هم باید به آن پای بند باشند. طلافروشان مجازی به این دلیل که پروانه کسب دارند، به طور حتم دارای جا و مکان فیزکی هم  هستند، بنابراین شناخته شده و قابل رصد و پیگیری خواهند بود.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا