حضور ۴۶ دانشگاه ایرانی در جمع ۲ هزار دانشگاه برتر جهان

 نتایج سال ۲۰۲۰ این نظام رتبه‌بندی حاکی از حضور ۴۶ دانشگاه ایرانی در جمع ۲ هزار و ۱۸۲ دانشگاه برتر جهان است. رتبه‌بندی جهانی ISC به منظور انتخاب دانشگاه‌های جهان در معیارهای خود بوده و مهم­ترین ماموریت آن‌ها شامل پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) و بررسی هم‌زمان بعد کیفی و کمی پژوهش است.

در این رتبه‌بندی دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که مدارک خود را در پایگاه Web of Science به ثبت رسانده باشند ضمن اینکه اطلاعات مورد نظر از پایگاه‌های اطلاعاتی USPTO، WOS و Incite گردآوری شده است.

براساس پایش‌ها و تحلیل‌های صورت گرفته در گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رتبه‌بندی جهانی ISC اولین بار در سال ۲۰۱۸ با حضور  یک هزار و ۲۲۰ دانشگاه در سطح دنیا آغاز شد.

 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ۴۶ دانشگاه ایران در نتایج رتبه بندی جهانی ISC سال ۲۰۲۰ درخشیدند و در رتبه بندی جهانی ۲۰۲۰-ISC تعداد ۲ هزار و ۱۸۲ دانشگاه از ۱۰۲ کشور و ۶ قاره جهان حضور دارند که از ایران تعداد ۴۶ دانشگاه در این رتبه بندی مشاهده می شوند؛ این در حالی است که در رتبه بندی سال ۲۰۱۹ تعداد دانشگاه های ایرانی ۴۳ دانشگاه بود.

 به منظور مقایسه حرکت علمی و عملکرد دانشگاه های کشور در سطح بین المللی، از سال ۲۰۱۸ رتبه بندی بین المللی با عنوان رتبه بندی جهانی ISC (ISC world University rankings) انجام می شود.

 رتبه بندی هایی که در سطح جهان انجام می گیرد، ترکیبی از اطلاعاتی است که مؤسسات مجری رتبه بندی تهیه می کنند و اطلاعاتی که بر اساس خوداظهاری دانشگاه ها به این مؤسسات ارایه می شود.

در رتبه بندی جهانی ISC یک بانک اطلاعاتی جامع از داده های دانشگاه های جهان و دانشگاه های ایران بدست می آید که با استفاده از این بانک اطلاعاتی، می توان برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای ارتقای جایگاه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تدوین کرد.

 رتبه بندی جهانی ISC به منظور رتبه بندی دانشگاه های جهان در معیارهای خود، مهم ترین مأموریت دانشگاه ها شامل پژوهش، آموزش، نوآوری و فعالیت های بین المللی را در نظر می گیرد و بر این اساس دانشگاه ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد. نکته مهم در معیارهای این رتبه بندی این است که بعد کیفی و کمی پژوهش هم  زمان با هم مورد بررسی قرار می گیرند.

 
 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا