2 پیشنهاد برای موثرتر واقع شدن جایزه ترویج علم

به دنبال دانش بروید حتی اگر در چین باشد، آموختن دانش بر هر زن و مرد واجب است، ز گهواره تا گور دانش بجوی… اینها رهنمود‌های دانشمندان قرن بیستم نیست. دستورات روشن و صریح رهبر بیش از 1.5 میلیارد مسلمانی است که هزار سال پیش با تکیه بر آن قله‌های دانش و فناوری زمان خود را فتح کردند و ستارگان درخشان دنیای علم شدند.

سال هاست در سرزمین هایی که امروزه وارث علوم مسلمانان شده اند و بر پایه آن بنای خوشبختی و پیشرفت خود را ساخته اند، رسم است با وسایل مختلف از نوشتن مقاله و کتاب گرفته تا فیلم و سریال های آمیخته با بزرگنمایی اما جذاب درباره زندگی دانشمندان خود، زمینه جذب کودکان و نوجوانان را به سوی علم و فناوری فراهم می کنند و راهی را در پیش گرفته اند تا این افراد، الگوی نوجوانان و جوانان شوند. این کشورها از ترویج علم، بزرگراهی ساخته اند تا نوجوانان و جوانان را با سرعت زیاد به سوی علم و صنعت فردا هدایت کند.

متاسفانه امروزه در کشور ما به عنوان یکی از مهم ترین رستنگاه های علوم جهانی، در این زمینه هیچ حرکت ملموس و قابل عرضه ای دیده نمی شود و به رغم آن که داعیه مسلمانی داریم، گام ارزشمندی در جامه عمل پوشاندن به فرمایش های پیامبر مکرم اسلام در ترویج علم و دانش برنمی داریم.

این در حالی است که آگاهی دادن به مردم، علاقه مندکردن آنها به موضوع های علمی و از آن مهم تر، ترویج دانش در بین نوجوانان و جوانان، از مواردی است که باید سرلوحه کار رسانه های گروهی و سازمان های مسئول قرار گیرد. در بین دستگاه های دولتی و شبه دولتی شاهد نوعی بی تفاوتی و حتی در مواردی حرکت هایی منفی و معکوس در زمینه ترویج علم هستیم.

در صورتی که هریک از آنها، در چارچوب کاری که به عهده آنهاست، باید عهده دار گوشه ای از ترویج علم باشند.

این بلیه متاسفانه به دلیل همراهی نکردن ارگان های دولتی ذی ربط دامن انجمن ترویج علم ایران را هم گرفته و انجمنی که باید حضوری فعالانه داشته باشد، تنها به برگزاری مراسمی سالانه اکتفا می کند و حتی نمی تواند برای بهره گیری از توانایی های افرادی که به دریافت جایزه این انجمن سرفراز شده اند، برنامه ای تدوین کند.

در صورتی که اگر ارگان های دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش همکاری های لازم را با انجمن ترویج علم داشته باشد، این افراد می توانند حداقل طی سال بعد از انتخاب، کارهای ترویجی گسترده ای را در سطح مدارس انجام دهند.

برای موثرتر شدن مراسم اهدای جایزه ترویج علم در ایران دو پیشنهاد دارم؛ اول این که به جای این تندیس (یا همراه با آن) مدالی طراحی و به برندگان اهدا کنند. این مدال می تواند در تبلیغ برای انجمن آنها بسیار موثر باشد؛ زیرا دارنده مدال در مراسم عمومی مختلف با نصب آن بر سینه، مورد سوال واقع می شود و باید برای مردم از مدالش، خودش و کارش توضیح دهد.

همین کار باعث می شود مردم با کارهای او و البته تشکیلات آن انجمن آشنا شوند. همین طور در رسانه ها وقتی سراغ فرد دریافت کننده مدال می روند، مدال نصب شده بر سینه آن فرد مسلما یکی از سوال ها خواهد بود که آن هم در معرفی یک الگو برای جامعه و البته انجمن ترویج علم و فعالیت هایش به مردم موثر خواهد بود.

پیشنهاد دوم این است که وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی انجمن ترویج علم ایران از برندگان جایزه ترویج علم بخواهد در زمان های فراغت یا هر زمانی که امکانش را دارند، در مدارس حضور پیدا کنند و برای دانش آموزان سخنرانی هایی با مضمون علمی کنند. با این کار دستاورد های انجمن ترویج علم و جایزه و مراسم سالانه آن خودش هم در راه ترویج علم به کار گرفته می شود.

منبع:جام جم آنلاین(سیروس برزو – برنده چهاردهمین دوره جایزه ترویج علم ایران)

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا