ضرورت همگرایی دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت

 دکتر علیرضا زالی در دیدار با رییس دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی با این دانشگاه ابراز امیدواری کرد و گفت: گسترش تعاملات بین دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ‌و علامه طباطبایی‌ در قالب تفاهم نامه‌ای که اخیرا به امضا رسید، می‌تواند به عنوان یک مدل موفق تعاملی و همگرایانه مورد تببین قرار گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از آفت‌های حوزه پزشکی عدم موفقیت در برقراری ارتباط با حوزه‌هایی از جمله مسئولیت اجتماعی است. توجه به این ضرورت و ایجاد ادغام عملیاتی در این حوزه بدون سیستم‌های بوروکراتیک دالان‌وار، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

زالی با اشاره به فضای مبتنی بر تکثرگرایی حاکم بر دانشگاه علامه طباطبایی، عنوان کرد: دانشجو اگر در فضایی با تنوع سلایق، نقادی را آموزش نبیند، در آینده با مشکل مواجه خواهد شد، بنابراین بهترین مدل مدیریتی در دانشگاه‌های علوم انسانی، همین مدل حاکم در دانشگاه علامه طباطبایی است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید نگاهی متعالی در کشور شکل گیرد تا محیط‌های دانشگاهی در غربت اقتصادی و اعتباری به سر نبرند، عنوان کرد: دانشگاه‌ها دالان توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور هستند و باید در استقرای کامل حرکت کنند. بسط همکاری‌های چابک و چالاک ساختاری، سیاسی و اجتماعی، نویدبخش توسعه آینده کشور خواهد بود.

زالی تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه وزینی در حوزه علوم انسانی است، به طور قطع امروزه با نزدیک شدن مرزهای دانش، ضرورت توسعه رشته‌های ترجمانی و بین رشته‌ای بیش از پیش احساس می‌شود و یکی از راهبردهای اساسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم همین است. به همین منظور گام نخست را در زمینه راه‌اندازی رشته ارتباطات سلامت برداشته‌ایم که در آستانه انشاء شدن است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برداشتن گام‌های علمی برای رسیدن به همگرایی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت را در عرصه ملی موثر خواند و افزود: توسعه بخش آکادمیک متعارف رشته‌های علوم انسانی که جایگاه شغلی در عرصه سلامت دارند، از جمله رشته‌های روانشناسی بالینی، فقه پزشکی، اقتصاد سلامت و حقوق پزشکی، بخشی از این تعامل است.

زالی عنوان کرد: در ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، به دنبال تاثیر بسزای این بحران بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی جامعه، کارگروه رصد پیامدهای اجتماعی و روانی شکل گرفت تا از ظرفیت روانشناختی و روانشناسی موجود نهایت استفاده صورت گیرد. بنابراین گسترش همکاری با دانشگاه علامه طباطبایی در این مسیر بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

گسترش همکاری میان دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و علامه طباطبایی، الگویی مناسب برای مراودات بین دانشگاهی

در ادامه دکتر سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، از ایجاد امکان شکل گیری رشته‌های مشترک و تبادل خدمات پژوهشی بین دو دانشگاه خبر داد و گفت: با رویکرد مثبت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امیدواریم بتوانیم الگویی نوین برای مراودات بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و علوم انسانی تعریف کنیم.

وی ادامه داد: همواره در برخی حوزه‌های مطالعاتی و تحصیلی، اختلاف نظری بین وزارت بهداشت و وزارت علوم وجود دارد که ارائه رشته روانشناسی و اظهارنظرهای مختلف در سال‌های اخیر در خصوص این رشته، مصداق این اختلاف نظرهاست که از آنها باید به عنوان یک فرصت بهره بگیریم.

دکتر سلیمی با اشاره به تدارک زیرساخت‌های رشته ارتباطات سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: راه‌اندازی رشته‌هایی مثل حقوق پزشکی و اقتصاد سلامت یا رشته هایی با ماهیت ارتباط مددکاری اجتماعی و مدیریت بیمارستان، می‌تواند بناهای استواری را پایه‌ریزی کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا