ارتباط بین میکروبیوم روده و شدت ابتلا به کووید ۱۹

در این تحقیقات، نمونه خون و مدفوع ۱۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان بستری شدند و ۷۸ داوطلب سالم به عنوان گروه کنترل مورد آزمایش قرار گرفت.

در نتیجه این آزمایش ها مشخص شد بین میکروب‌های موجود در نمونه‌های مربوط به بیماران و گروه کنترل تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. برای مثال در نمونه خون و مدفوع بیماران، تعداد گونه‌های Bifidobacterium adolescentis، Faecalibacterium prausnitzii  و Eubacterium rectal که قبلا مشخص شده در فعالیت سیستم ایمنی نقش دارند، بسیار کمتر از افراد سالم بود.

همچنین تعداد باکتری‌های سه گونه Ruminococcus gnavus، Ruminococcus torques و Bacteroides dorie در نمونه‌های بیماران بسیار بالاتر از گروه کنترل بود.

محققان گروهی از بیماران را تا یک ماه پس از بهبودی نیز تحت نظر قرار دادند و در آزمایش ها مشخص شد ساختار نامتعارف میکروبیوم روده آن‌ها فراتر از مرحله بیماری حاد باقی می‌ماند و حتی یک ماه پس از بهبودی نیز به وضعیت عادی باز نمی‌گردد.

به اعتقاد محققان این وضعیت نشان می‌دهد که اختلالات میکروبیوم روده می‌تواند در پایداری علایم کووید ۱۹ در ماه‌های پس از ابتلا به بیماری نقش داشته باشد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Gut منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا