10 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با دستگاه خط تولید نشا

به گزارش سیناپرس،تحریم ها و مشکلات اقتصادی به ویژه در سال های اخیر، بخش کشاورزی می تواند در تولیدات داخلی فعالیت بیشتری داشته و کشور را از این نظر بی نیاز کند.
به طور قطع، استفاده از دستگاه های تولید داخل می توانند تا حد زیادی در جلوگیری از خروج ارز از کشور مؤثر عمل کنند. شرکت فناوران کشت زاگرس که در پارک علم و فناوری کرمانشاه حضور دارد، یکی از فعال ترین شرکت های دانش بنیان در کشور در زمینه تولید دستگاه های مختلف است.
شرکت فناوران کشت زاگرس از سال 90 آغاز به کار کرد که در آن سال نخستین شرکت تولیدکننده محصولات مرتبط با نشا در کشور بود و طی سال ها با استفاده از دانش روز جهان و همگام سازی با آخرین فناوری های دنیا، توانسته بازار گلخانه های ایران را به دست بگیرد.

آنها همزمان با شروع فعالیت شرکت های دانش بنیان در کشور در سال 93، جزء نخستین شرکت هایی بود که دانش بنیان شدند. این شرکت که در پارک علم و فناوری کرمانشاه حضور دارد، تولیدکننده انواع تجهیزات پیشرفته و مدرن تولید نشا، دستگاه های بذرکار سینی نشا اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، بوم آبیاری هوشمند، انواع نشا کار، تیپ کش، فناوری داخل گلخانه، اتوماسیون گلخانه، انواع سینی کشت نشا و دستگاه کاشت بذر نشا برنج در سینی است.
مازیار نامداری، مدیر این شرکت دانش بنیان در گفتگو با سیناپرس گفت: گلخانه هایی هستند که برای مزارعی که سیفی جات و حتی برنج در آنها می کارند، تولید نشا می کنند. ما خط تولید نشا را داریم که نشاها را در سینی های حفره جدا یا نشاهای برنج را داریم که در سینی های یک تکه در خاک کاشته می شوند.
به گفته او، در این سینی های حفره جدا که شبیه شانه های تخم مرغ هستند، خاک بستر یا کوکوپیت ریخته شده و بذر را داخل آن می کاریم. این عمل ریختن خاک، بذرکاری، پوشش دادن روی بذر و آبیاری به طور کامل توسط دستگاه های خط تولید نشا انجام می شود. این دستگاه ها به طور ثابت و مانند یگ خط تولید در گلخانه قرار می گیرند و با دادن سینی خالی به دستگاه، به طور خودکار تمام عملیات را انجام می دهند.

این سینی هایی که نشا داخل آنها کاشته شده، وارد گلخانه شده و شروع به رشد می کنند و تبدیل به گیاهچه کوچکی می شود که قابلیت انتقال به مزرعه را دارد.
مدیر این شرکت دانش بنیان به سیناپرس می گوید: این دستگاه انواع کوچک و دستی هم دارد اما کسانی که نوع پیشرفته تر این دستگاه را بخواهند می توانند از نوع دستگاه خط تولید نشا استفاده کنند که خودکار کار نشاکاری را انجام می دهد. این خط تولیدها معمولا برای گلخانه های بالای 5، 6 هزار متری مورد استفاده قرار می گیرند.

ساخت دستگاه خط کاشت نشا ایده نامداری است و به گفته خودش، این دستگاه را در سال 90 ثبت اختراع کرده است. او در گفت و گو با سیناپرس می گوید: مشابه چنین دستگاهی در کشورهای اروپایی وجود دارد اما در ایران برای اولین بار ساخته شد. صنعت نشا از اوایل دهه 80 به آهستگی از جنوب کشور و در اشل های کوچک شروع شد و سپس توسعه پیدا کرد اما این کار به صورت دستی انجام می شد.

او ادامه می دهد: در اواخر دهه 80 دو شرکت در استان بوشهر و یک شرکت هم در استان خراسان یکی دو نمونه دستگاه کاشت نشا را وارد کردند. اواخر سال 89 بود و در ایران حدود 50 گلخانه در سطح کشور فعالیت می کردند و همه کارهای کاشت نشا با دست انجام می شد. من هم از همان موقع استارت کار را زدم و ایده را اجرایی کردم و سال 90 موفق به تولید دستگاهی شدیم که بعد از چند ماه قابلیت فروش داشته باشد.

نامداری با بیان تفاوت دستگاه ساخت این شرکت با دستگاه های وارداتی از کشورهای دیگر اشاره می کند: در داخل کشور سینی های نشا مختلفی وجود دارد. یکی سینی های فوم (یونولیتی)، دیگری سینی های پلاستیکی تزریقی و مقاوم، و نوع سوم، سینی های یک بار مصرف وکیومی هستند که شباهت زیادی به لیوان های یک بار مصرف دارند.

او ادامه می دهد: به دلیل وسعت زیاد کشور و انتقال نشا به مناطق مختلف کشور، علاوه بر هزینه برگشت سینی، احتمال عودت ندادن سینی ها توسط کشاورز هم وجود داشت و چون این سینی ها جزء سرمایه گذاری گلخانه محسوب می شود، نمی توان این ریسک را پذیرفت. به عنوان مثال، یک گلخانه 5 هزار متری به چیزی حدود 50 هزار سینی نشا نیاز دارد.

مزیت دستگاه ایرانی به دستگاه های اروپایی

به گفته نامداری، دستگاه کاشت نشا ساخت اروپا یا آمریکا همه بر مبنای این سینی های فومی یا پلاستیکی کار می کردند اما ما دستگاه هایی تولید کار کرده ایم که نه تنها قابلیت کار با سینی های فومی و پلاستیکی را دارند، قادر هستند با سینی های یک بار مصرف با وزن کم بین 50 تا 100 گرم هم با همان کیفیت سینی های فومی یا پلاستیکی کار کنند.

این در حالی است که اگر شما یک دستگاه خارجی خریداری کنید، تا زمانی که دستگاه برای شما کار می کند فقط می توانید با سینی های همان دستگاه کار کنید. اما دستگاه های تولید شرکت ما امکان استفاده از انواع سینی کاشت نشا را ایجاد می کند.

او تأکید می کند که این مزیت دستگاه های ما را نمی توانید در هیچ یک از دستگاه های اروپایی مشاهده کنید و همین قابلیت متمایز باعث شد که دستگاه های تولید شرکت ما به سرعت مورد استقبال مشتریان قرار گیرند. ما هم از نظر پشتیبانی، نوع طراحی و دقت در طراحی، دستگاهی با کیفیت تولید کرده ایم که حتی از نظر فناوری سخت افزاری و نرم افزاری نسبت به دستگاه های تولید شده در اروپا به ویژه ایتالیا بهتر عمل می کند و سطح بالاتری دارند.

پوشش 90 درصدی گلخانه های کشور

مدیر این شرکت دانش بنیان ادعا می کند ما از هر نظر موفق شدیم بر واردکنندگان غلبه کنیم و در حال حاضر تنها 5 تا 10 درصد سهم بازار را در اختیار دارند و به جرأت می گویم که 90 درصد گلخانه های تولید نشای کشور با دستگاه های تولید شرکت ما تجهیز شده اند.

او معتقد است که دستگاه تولید آنها تا پیش از سال های 98 و 99، قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های اروپایی داشتند و واردکننده 5 تا 10 میلیون روی قیمت تمام شده دستگاه ها به جیب می زد. اما می توان به جرأت گفت که قیمت دستگاه های ما نسبت به قیمت در کارخانه آنها بالاتر بود. اما با وجود این، با توجه به رانت داشتن واردکنندگان این دستگاه های اروپایی و حمایت آنها از سوی جهاد کشاورزی و مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور و مشکلات دیگر، اقبال مشتریان بیشتر به سمت ما بود.

فروش داخلی با نصف قیمت قبل

نامداری درباره تفاوت قیمت دستگاه های کشت نشای خارجی با دستگاه های ساخت شرکت دانش بنیان فناوران کشت زاگرس به سیناپرس می گوید: یک دستگاه خارجی در همین سطحی که ما دستگاه تولید کرده ایم، بین 25 تا 35 هزار یورو قیمت وارداتی آن است. ما پیش از این گرانی های دلار دستگاه تولید شرکت را 25 تا 26 هزار دلار می فروختیم اما در حال حاضر اگر بخواهیم با دلار 25 هزار تومان محاسبه کنیم، به قیمت 11 هزار دلار به مشتریان داخلی می فروشیم اما برای صادرات به همان قیمت 25 تا 26 هزار دلار می فروشیم.

او درباره توجیح این کاهش قیمت دستگاه ها بعد از افزایش قیمت دلار اظهار می کند: ما به این دلیل قیمت دستگاه ها را پایین آورده ایم که اگر قرار بود به همان قیمت 25 هزار دلار حساب کنیم، با بالا رفتن قیمت دلار باید قیمت دستگاه ها را هم چند برابر می کردیم که واقعا توان مشتری نبود. اما با توجه به این که فناوری این دستگاه ها متعلق به ماست، سعی کرده ایم کاری کنیم که فشار قیمتی به شرکت ها وارد نشود.
صادراتی که مانع از خروج ارز شد

او عنوان می کند: ما در زمینه صادرات هم این دستگاه ها را به دو سه کشور صادر کرده ایم و در حال مذاکره با چند کشور دیگر هم هستیم تا به زودی مقدمات آن را انجام دهیم. یکی از کشورهایی که دستگاه را به آن صادر کرده ایم، کشور عراق است و روی دستگاه های کوچک حدود 45 قرارداد امضا کرده ایم. قرارداد دیگر با ازبکستان است و با ترکیه هم نمایندگی گرفته ایم که به دلیل شیوع ویروس کرونا، کارها عقب افتاد.

نامداری با اشاره به میزان صرفه جویی ارزی که دستگاه های تولید این شرکت دانش بنیان برای کشور داشته و از خروج ارز جلوگیری می کند، تأکید می کند: نزدیک 50 تا 60 گلخانه تولید نشا در حال اضافه شدن به کشور است و این رقم هر سال بیشتر می شود. اگر کسی بخواهد یک دستگاه خارجی خریداری کند باید حدود یک میلیارد تومان بپردازد که در حال حاضر هر کسی امکان پرداخت این مبلغ را ندارد و به عبارتی، حدود یک پنجم قیمت یک گلخانه مجهز باید هزینه خرید دستگاه خارجی کند.

او ادامه می دهد: ما تاکنون بین 400 تا 500 دستگاه فروخته ایم که اگر بخواهیم به قیمت روز حساب کنیم، تقریبا 500 دستگاه 20 هزار یورویی برای کشور صرفه جویی ارزی شده است که چیزی بالغ بر 10 میلیون یورو را شامل می شود که تنها دستگاه خطر تولید نشا را دربرمی گیرد. ما در کنار این دستگاه ها، تولیدات دیگری هم داشته ایم. اما این دستگاه برندسازی را برای ما انجام داده است و مابقی فعالیت ها را برای بالا بردن ظرفیت ها و پر کردن خط تولید در دستور کار قرار داده ایم.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا