معادن ایران، گنج های پنهان هستند

به گزارش سیناپرس؛ با وجود اینکه  یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی ‌های معدنی به حساب می ‌آید؛ اما تاکنون بهره مالی چندانی از معادن خود نبرده است. همچنین با این منابع ارزنده و غنی در کشور، فقط 53 شرکت دانش ‌بنیان و فناور دارد که در حوزه ‌های گوناگون زمین شناسی و معدن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کنند. اکنون با راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی و اکتشافات معدنی، قرار است تعداد استارتاپ ‌ها و شرکت های فناور این حوزه ها با همت جوانان این کشور، افزایش ‌یابد.

روز گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میزبان مراسم آئین راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی و اکتشافات معدنی بود. در این مراسم که کامبیز مهدی‌زاده، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛ اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور حضور داشتند، بر گسترش حمایت از ایده‌های نوآورانه زمین‌شناسی با راه‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی تاکید شد.

به اعتقاد مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با راه‌اندازی این مرکز، کشورمان یک گام به سوی بهره‌گیری نوآورانه از ظرفیت‌های نهان علوم و فناوری‌های زمین شناسی و زیست‌بومی برای خلق ارزش افزوده و اشتغال با کسب‌ و کارهای نوآور و خلاق نزدیک شد.

کامبیز مهدی‌زاده با بیان این مطلب به تسهیل ورود استارتاپ ها به حوزه زمین شناسی اشاره و بر ضرورت توجه جدی تر به علوم و فناوری های زمین و رویکرد ویژه مدیریت کلان کشور به این حوزه تاکید می کند.به گزارش سیناپرس، آنگونه که مهدی‌زاده می گوید: در اکثر کشور‌های دنیا وزارت زمین شناسی وجود دارد که این دال بر اهمیت ویژه به این علم است. در کشور نیز ما باید برای علوم پایه هزینه کنیم، نگاه کلان ما در کشور باید افزایش بودجه سالیانه ارگان های پژوهشی باشد. وی افزود: برای تحقیق و توسعه برای علم و به دست آوردن اطلاعات پایه که اساس زمین‌ شناسی و معدن است باید هزینه کرد. به خصوص سازمانی که کارش صحرایی و عملیاتی است.

یک گام اثربخش در خلق ارزش افزوده

بسیاری از کارشناسان معدنی معتقد هستند که ایران با توجه به میزان ذخایر اکتشاف شده تاکنون (حدود ۷ درصد کل مساحت کشور)، جزو کشورهای دارای معادن غنی جهان محسوب می شود و اگر بتوانیم از این معادن به خوبی استفاده کنیم شاهد جهش اقتصادی در این بخش خواهیم بود.
بر همین اساس، اکنون مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی راه اندازی شد تا به گفته مهدی زاده؛ یک گام اثربخش در خلق ارزش افزوده از ظرفیت‌ های نهفته کشورمان ایجاد شود. مرکزی که  زمینه ‌ای برای جان گرفتن توسعه کسب و کارهای استارتاپی حوزه زمین ‌شناسی محسوب می شود. به اعتقاد مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این رویداد مبارک برای جامعه زمین‌ شناسی، زمینه ‌ساز تحقق ایده ‌ها و طرح‌ های نوآورانه در این حوزه را فراهم می ‌کند.
به گزارش سیناپرسمهدی‌زاده، مهم‌ترین هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را حمایت زیرساختی از ایده‌های نو و تجاری‌سازی فناوری‌ها عنوان و می افزاید: حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه مهم‌ترین رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و امروز نیز با حمایت از راه اندازی این مرکز، بستری فراهم شد تا جوانان زمین شناس و خلاق که صاحب طرح های نو و فناور هستند، بتوانند در این مسیر حرکت کرده و گام های موثر در راه ارتقای این علم بردارند.

وی با اشاره به اهمیت علوم و فناوری‌های زمین در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید گفت: باید بر فضاهای خالی در این عرصه تکیه کنیم و به دنبال تقاضاها و طرح های جدیدی برویم که پیش‌تر وجود نداشته اما نیاز به آن احساس می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت گذار از اقتصاد نفتی و خام‌فروشی ادامه داد: برای توسعه کشور نیاز است از اقتصاد نفت پایه فاصله گرفته و به سمت اقتصاد فناورانه و دانش بنیان حرکت کنیم که این امر با ایجاد بستر و شرایط زیست بوم زمین‌شناسی میسر خواهد شد.

ایجاد پل ارتباطی میان دانش و بازار کار

نسل نخست استارتاپ ‌ها، خدمات دهندگان مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند، اما از سال ۹۵ به این سو، با شکل‌گیری شتابدهنده ‌ها و مراکز نوآوری تخصصی، استارتاپ ‌ها، شرکت ‌های خلاق و دانش ‌بنیان به تمامی فناوری ‌های پیشرفته راه یافته‌ است.

به گزارش سیناپرس؛ رئیس مرکز توسعه فناوری ‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز هدف از ایجاد مراکز نوآوری را ایجاد بستری برای خلق ارزش افزوده از دانش عنوان می کند. به گفته وی؛ این مراکز و دیگر حلقه‌های زنجیره نوآوری، دانش انباشته و متمرکز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همچون پژوهشگاه‌ها را با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، به ارزش افزوده و اشتغال بدل می‌کنند.

آنگونه که رییس مرکز توسعه فناوری‌ های راهبردی حوزه زمین شناسی می گوید: زمین شناسی یکی از مزیت ‌های سرزمینی کشور است به همین جهت لازم است ظرفیتی فراهم شود تا نوآوری به این حوزه پیوند بخورد. بنابراین برای راه‌اندازی مرکز نوآوری در حوزه زمین شناسی از سال گذشته اقدام شد و با توجه به تراکم شرکت‌های دانش بنیان در تهران، تصمیم بر این شد که نخستین مرکز نوآوری در این حوزه در پایتخت شکل گیرد، البته شعب دیگر مراکز نوآوری در حوزه زمین‌شناسی نیز به زودی و در شهرهای دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

وی ایجاد پلی میان دانش و بازار کار را مهمترین هدف محوری این مرکز نوآوری می داند و با تاکید بر اینکه باید از فرصت‌های پنهان اشتغال، ارزش افزوده و بخش خصوصی حمایت شود، ادامه می دهد: حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی مملو از فرصت‌های نوآورانه‌ای است و مرکز نوآوری زمین شناسی زمینه را برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به کسب و کار و ظهور اقتصاد نوآورانه در حوزه فناوری‌های زمین‌شناسی فراهم خواهد کرد.

نقش 8 درصدی زمین شناسی در تولید ناخالص ملی

با وجود اینکه ایران سرشار از معادن غنی و گسترده‌ای است؛ اما در زمینه شناسایی بازار هدف و آموزش غفلت کرده است. به همین جهت  بسیاری از کارشناسان ایجاد مرکز نوآوری را فرصتی برای تکمیل زنجیره ارزش این حوزه می دانند. رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز با تاکید بر این مهم می گوید که با توجه به ظرفیت ‌های نهفته زمین ‌شناسی، جای خالی مرکز نوآوری در این حوزه به شدت، احساس می شد و با حمایتی که از سوی معاونت علمی و فناوری صورت گرفت امیدواریم تا شاهد نوآوری‌ها در این حوزه باشیم.

به گزارش سیناپرس؛ وی به ضرورت فراهم آوردن بستری برای کمک به استفاده از مزیت‌ های زمین‌شناختی کشورمان با تکیه به دانش و فناوری ‌های روز تاکید می کند و ادامه می دهد: تولید ثروت از طریق اکتشاف و صیانت از  ثروت ملی با شناخت مخاطرات در این حوزه جزو اقداماتی است که در دستور کار داریم.
آنگونه که شهیدی می گوید: ضروری است که نقش زمین شناسی در اقتصاد کشور پررنگ تر شود. زیرا هم اکنون بخش زمین شناسی به طور میانگین ۷ تا ۸ درصد در تولید ناخالص ملی کشور نقش دارد و تلاش می‌ کنیم هم گام  با توسعه جهانی به جایگاه واقعی کشور نزدیک شویم.

گزارش:نیلوفر منصوری