هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره گونه‌های جدید کرونا

روز یکشنبه انستیتوی ملی بیماری‌های مسری ژاپن اعلام کرد گونه جدیدی از ویروس کرونا را در بدن چهار مسافر که از برزیل وارد این کشور شدند، شناسایی کرده است. ظاهرا جهش‌های این گونه جدید شبیه به گونه‌هایی است که در انگلیس و آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

با وجود این که گونه‌های مذکور مسری‌تر از ویروس اولیه هستند، شدت بیماری‌زایی آن‌ها تفاوتی با ویروس اصلی ندارد اما به گفته متخصصان ژاپنی میزان مسری بودن و شدت بیماری‌زایی این گونه جدید و همچنین میزان اثرگذاری واکسن بر آن هنوز مشخص نیست.

به گفته تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت «با شیوع بیشتر ویروس انتظار می‌رود ویروس دچار تغییرات جدید شود. این وضعیت می‌تواند شکل‌گیری موج جدیدی از ابتلا به ویروس و بستری شدن در بیمارستان‌ها را به دنبال داشته باشد و با توجه به این که بیمارستان‌ها در حال حاضر با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند، مشکلات زیادی را برای کارکنان بخش سلامت ایجاد کند. این امر به ویژه در مواردی که تدابیر اتخاذشده برای حفظ سلامت عمومی و اجتماعی اثرگذاری خود را از دست داده باشد، مصداق دارد.»

بر اساس اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز، ویروس کرونا بیش از ۹۰.۴ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و حداقل ۱.۹ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است. اکنون کشورهای جهان در تلاشند تا اولین گروه از شهروندان خود را واکسینه کنند تا فشار موجود روی بیمارستان‌ها کاهش یابد.

جدیدترین مطالعات محققان تولیدکننده واکسن فایزر و دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد واکسن فایزر- بایون‌تک  در خنثی‌سازی جهش پروتئین تاجدار ویروس موثر است.

به گفته محققان تولیدکننده واکسن فایزر، این جهش می‌تواند عامل افزایش قدرت انتقال و انتشار ویروس باشد و امکان فرار ویروس از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده واکسن را فراهم سازد.

بررسی نمونه خون افراد واکسینه‌شده با واکسن فایزر نشان می‌دهد این واکسن در مقابل جهش Y ۵۰۱ N و ۱۵ جهش دیگر ویروس موثر است.

محققان بر این باورند که اثربخشی این واکسن در مقابل این ۱۶ جهش به معنای اثربخشی آن در مقابل جهش هفدهم نیست و جهش E۴۸۴K که در آفریقای جنوبی مشاهده شده است، می‌تواند نگران‌کننده باشد.

محققان به طور شبانه روزی در حال بررسی و مطالعه واکسن و اثربخشی آن روی جهش‌های جدید ویروس هستند که در آفریقای جنوبی و انگلیس مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا