آزمایش های بالینی واکسن جلوگیری از سرطان پستان آغاز می شود

درخواست صدور این مجوز ۲۱ دسامبر توسط شرکت Anixa Biosciences، سازنده این واکسن، به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه شده بود. سرطان پستان سه‌گانه منفی (TNBC) به نوعی از سرطان سینه گفته می‌شود که موجب تولید گیرنده‌های هورمون استروژن و پروژسترون نمی‌شود و تنها گیرنده HER۲ که یک فاکتور رشد انسان است، در مقادیر اندک تولید می شود. این گیرنده عامل ۱۴۰ تا ۱۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان سینه است.

به گفته متخصصان، این واکسن مانع رشد تومور در بدن می‌شود.همچنین میزان استفاده از سلول‌های ایمنی دارای قابلیت تشخیص، حمله و نابودسازی سلول‌های سرطانی را به‌گونه‌ای کنترل می‌کند که مانع افزایش تعداد آن‌ها به میزان خطرناک و آسیب‌دیدن بدن در اثر فعالیت این سلول‌ها شود.

مجوز سازمان غذا و دارو امکان اجرای فاز اول از آزمایش های بالینی را برای این واکسن فراهم می‌کند. به گفته محققان از آنجا که حدود یک درصد از مبتلایان انواع سرطان پستان را مردان تشکیل می‌دهند، قرار است این آزمایش ها علاوه بر زنان روی مردان نیز انجام پذیرد. در این مرحله از آزمایش های بالینی، ایمنی واکسن مورد مطالعه قرار می‌گیرد و همچنین دوز مناسب و مدت ایمن‌سازی بدن نیز تعیین می‌شود.

به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان پستان گفته می‌شود. هر سینه از ۱۵ تا ۲۰ بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود.

سرطان پستان در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان پستان وجود دارد. سرطان سینه در مردان تقریبا نادر است و یک درصد از تمام موارد ابتلا را شامل می‌شود. اطلاعات زیادی در مورد سرطان پستان در مردان در دست نیست؛ ولی بر اساس آمار جدید شیوع این بیماری در مردان طی چند دهه اخیر افزایش یافته است.

مطالعات جدید محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد تفاوت‌هایی بین بیولوژی تومور سینه زنان و مردان وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد تومور سینه در مردان معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد و تومور تمایل بیشتری برای حرکت به سمت غدد لنفاوی دارد و از این رو درمان را مشکل‌تر می‌کند. تمام این موارد نشان می‌دهد ممکن است درمان به روش‌های مشابه تومور در زنان برای مردان کارآمد نباشد.

سرطان پستان بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان پستان عبارتند از:

-سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است.
– سالانه حدود ۲.۱ میلیون زن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.
-سرطان پستان بیشترین عامل مرگ و میر سرطان در بین زنان را به خود اختصاص داده است.
-در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲۷ هزار زن بر اثر سرطان پستان جان خود را از دست دادند.
-سرطان سینه ۱۵ درصد آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.
– میزان سرطان پستان در سراسر جهان رو به افزایش است.
-غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهمترین عوامل موفقیت در درمان است.