علائم کرونای طولانی مدت را بشناسید

به گزارش سیناپرس، با شیوع کرونای انگلیسی هم این نگرانی ها دوچندان شده است. اما در میان تعداد مبتلایانی که روزانه در دنیا گزارش می شوند، هزاران نفری هم هستند که مبتلا به کووید- 19 شده و جان سالم به در برده اند و حالا با علائم درازمدت این بیماری دست به گریبان اند.

در برخی مبتلایان به کووید، علائم آنها طولانی تر شده و حتی پس از بهبودی نیز ادامه می یابد که معمولا به آن کرونای طولانی می گویند که ممکن است تا ماه ها ادامه داشته باشد. هر  چه زمان می گذرد، معمولا افراد علائم عجیب و غریب تری از خود نشان می دهند.

تظاهرات پوستی بعد از کرونا

به گزارش msn، برخی بیماران ماه ها بعد از بهبود یافتن دچار پوسته پوسته شدن دست ها می شوند و در برخی دیگر، ممکن است ناخن ها به رنگ بنفش تغییر رنگ دهند. محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که پوسته شدن دست ها می تواند نتیجه مشکلات پوستی به دنبال ابتلا به کرونا باشد.
مشکلات پوستی بعد از ابتلا به کرونا معمولا با خارش شدید کف دست ها آغاز می شود که نتیجه آن پوسته پوسته شدن است. در موارد نادر هم دست ها حالت سرمازده پیدا می کنند به طوری که نوک انگشتان دست ها یا حتی پاها به صورت برآمدگی های قرمز یا بنفش تظاهر می کنند. به گزارش سیناپرس، زمانی که این حالت بهبود یافت، لایه های فوقانی پوست در جایی که برآمدگی های بنفش یا قرمز ایجاد شده بودند، شروع به پوسته ریزی می کنند.محققان دریافتند که تغییرات پوستی در مبتلایان به کووید- 19 بیشتر به دلیل علائم التهابی بروز می کنند که ممکن است واکنش ایمنی بدن به ویروس باشد. گاهی برخی بیماران از التهاب های طولانی مدت رنج می برند که برخی از آنها ممکن است به دلیل وجود ویروس در بدن باشند.

علائم گوارشی نشانه کرونای بهبود یافته

به گزارش سیناپرس، در کنار علائم پوستی که ممکن است تا مدت ها بعد از بهبودی در مبتلایان به کرونا بروز کند، برخی از بهبودیافتگان هم گاهی با علائم گوارشی دست به گریبان هستند.

استفراغ: استفراغ یکی از علائم کروناست که می تواند تا مدت ها در بدن فرد باقی بماند. بررسی ها نشان می دهد که 5/50 درصد از 204 بیمار مبتلا به کرونا به نوعی از علائم گوارشی شامل کاهش اشتها، استفراغ، اسهال و درد شکمی رنج می بردند.

روده های بیش فعال: بهبود یافتگان کرونا ممکن است با صداهای عجیب و غریب در معده و روده ها مواجه شوند. افزایش بیش از حد صداهای روده حتی گاهی بدون استفاده از گوشی هم به راحتی قابل شنیدن هستند.
بیش فعالی روده به این معناست که فعالیت روده بیشتر از حد معمول شده و صداهای زیادی تولید می کند. این حالت گاهی با اسهال بعد از غذا خوردن همراه است. صداهای روده گاهی با گاز روده، حالت تهوع، وجود یا عدم وجود حرکات شکمی و استفراغ همراه است.
 

یبوست: یبوست طولانی مدت ممکن است یکی از علائم کرونای طولانی مدت باشد که تا مدت ها بعد از بهبودی ممکن است گریابن گیر شما باشد. این حالت گوارشی می تواند نشانه کرونای خفیف یا کرونای طولانی مدت در شما باشد.

احساس سیری زودهنگام: اگر با حجم غذای معمول و همیشگی، زودتر از حد معمول احساس سیری می کنید، ممکن است یکی از نشانه های کرونای طولانی مدت باشد. این زود سیر شدن ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، نفخ یا کاهش وزن همراه باشد.

رفلاکس معده: احساس سوزش و ناراحتی در زیر جناق سینه، احساس ترش کردن در دهان یا بلع دشوار نشانه سوزش سر معده است که به دلیل رفلاکس اسید معده است. این حالت ممکن است به دلیل ضعف دریچه بین معده و مری اتفاق بیافتد یا حتی نشانه کرونا باشد.

درد شکمی: حدود 20 درصد از مبتلایان به کرونا به نوعی از علائم گوارشی نظیر اسهال، استفراغ، درد شکمی در کنار علائم تنفسی شکایت دارند که از این میان، 5 درصد دچار دردهای شکمی می شوند.
حالت تهوع: داشتن حالت تهوع هم از جمله علائمی است که در کرونای طولانی مدت گریبان گیر مبتلایان می شود و حتی بهبودیافتگان کرونا هم تا مدت ها با این حالت روبرو هستند.

اسهال: اسهال از شایع ترین علائم گوارشی است که می تواند در کرونای طولانی مدت هم ادامه داشته باشد. تنها موردی که در این حالت باید توجه داشته باشید این است که مصرف مایعات را در طول روز فراموش نکنید تا بدنتان آب از دست رفته را تأمین کند.

 

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا