روز ملی طنز

  • روز ملی طنز

طنز در لغت به معناي افسوس داشتن، افسوس كردن، بر كسي خنديدن، عيب كردن، لقب كردن، سخن به رموز گفتن و طعنه است.در سال 1384 نامگذاري روز 24 دي ماه – سالگرد انتشار ستون «دو كلمه حرف حساب» – به عنوان روز ملي طنز مورد بررسي قرار گرفت. طنز از اقسام هجو است اما فرق آن با هجو اين است كه آن تندي و تيزي و صراحت هجو در طنز نيست.مي‌توان گفت طنز كاستن از مقام و كيفيت كسي يا چيزي است؛ به نحوي كه باعث خنده و سرگرمي شود و گاهي در آن تحقيري باشد.
در ادبيات، طنز به نوع خاصي از آثار منظوم يا منثور ادبي گفته مي‌شود كه اشتباهات يا جنبه‌هاي نامطلوب رفتار بشري، فسادهاي اجتماعي و سياسي يا حتي تفكرات فلسفي را به شيوه‌اي خنده‌دار به چالش مي‌كشد.
طنز تفكر برانگيز است و ماهيتي پيچيده و چند لايه دارد؛ گرچه طبيعتش بر خنده استوار است، اما خنده را تنها وسيله‌اي مي‌انگارد براي نيل به هدفي برتر و آگاه كردن انسان به عمق رذالت‌ها. گرچه در ظاهر مي‌خنداند، اما در پس اين خنده واقعيتي تلخ و وحشتناك وجود دارد كه در عمق وجود، خنده را مي‌خشكاند و انسان را به تفكر وا مي‌دارد.

  •  درگذشت احمد تفضلی

احمد تفضلی متولد  ۱۶ آذر ۱۳۱۶ در اصفهان بود. وی زبان‌شناس، ایران‌شناس، پژوهشگر، مترجم و متخصص زبان پارسیگ , پارتی و استاد زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران بود. تفضلی در زمینهٔ زبان‌های ایرانی میانه به‌ویژه پارسیگ و پارتی، در پهنهٔ بین‌المللی یکی از معدود صاحب‌نظران به‌شمار می‌آمد.وی ۲۴ دی ۱۳۷۵ در تهران درگذشت.

  • درگذشت محمد قاضی

محمد قاضی  متولد ۱۲ مرداد ۱۲۹۲ در مهابادبود. وی مترجم برجستهٔ ایرانی، و مترجم آثاری چون دن کیشوت و زوربای یونانی و شازده کوچولو به زبان فارسی است. محمد قاضی به پاس زحمات ارزشمندی که ر راستای ترجمه متون جهان به فارسی داشتند را پدر ترجمه ایران می نامند.او  ۲۴ دی ۱۳۷۶ در تهران درگذشت.

  • تولد پاول کارل فایرابند

پاول کارل فایرابند متولد ۱۳ ژانویه ۱۹۲۱بود.وی فیلسوف علم زادهٔ اتریش است، که بیش‌تر به‌خاطر کارش به‌عنوان استاد فلسفه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شناخته می‌شود؛ جایی که او برای سه دهه (۱۹۸۹–۱۹۵۸) به‌تدریس اشتغال داشت.
او در بریتانیا، ایالات متحده، نیوزیلند، ایتالیا، آلمان و، سرانجام، سوئیس زندگی کرد. آثار عمدهٔ او شامل علیه روش (۱۹۷۵)، علم در یک جامعه آزاد (منتشرشده در سال ۱۹۷۸)، و وداع با دلیل (مجموعه‌مقالات، ۱۹۸۷) است. فایرابند به‌خاطر دیدگاه آنارشیستی درباره علم و ردیه‌ اش بر وجود قواعد روش‌شناختی جهان‌شمول علمی مشهور است. او یک چهرهٔ تأثیرگذار در فلسفه علم و جامعه‌شناسی علم است.وی ۱۱ فوریه ۱۹۹۴درگذشت.

  • درگذشت الكساندر پاولوف

الكساندر پاولوف دانشمند و مخترع روسي در 16 مارس 1855م در روسيه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، در رشته فيزيك فارغ‏التحصيل شد و به تدريس پرداخت. پاولوف در كنار تدريس، به تحقيق و مطالعه براي ساخت دستگاهي پرداخت كه بتواند صدا را ضبط و پخش كند. پاولوف در 7 مه 1895م موفق به اختراع چنين دستگاهي شد كه ضبط صوت نام گرفت. پاولوف سرانجام در 13 ژانويه 1906م در 51 سالگي درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا